ethnography and the field of new social studies of childhood
DOI:
https://doi.org/10.12957/childphilo.2023.76908Keywords:
childhood, children, research with children, ethnographyAbstract
The interdisciplinary field of the new social studies of childhood starts from an epistemological break with the classic approaches of the sciences that adopt biological, essentialist and universal views of the child, and finds in ethnography a possibility of conceptualizing the child as an active subject and childhood as a generational social category. The recognition of these concepts of child and childhood by ethnography in research with children implies turning to the child as the other, the different, the foreigner. This proposal for a theoretical-conceptual rupture in the investigation of childhood requires the implementation of methodologies that focus on the experiences, points of view and voices of children, understanding them as subjects-in-process, under constant construction. From this perspective the child is not the object of study, but the subject who interacts with the researcher in the construction of the senses and meanings of the research. This text is organized into three parts that address the epistemological, the theoretical-conceptual, and the methodological aspects of the proposed interaction. The paper ends with an articulation of the relationship between the different aspects of the discussion, culminating in a reflection on ethics and otherness, in the recognition that difference permeates human relations, and that it is the different, the unusual, the incomprehensible, the opposite, the unequal, the unattainable that marks and defines ethnographic research with children.Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane Cosentino. Descolonizando as pesquisas com crianças e três obstáculos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 127, p. 461-474, abr./jun. 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/7yYpXMyr5jx5P3VwqcXdk4f/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 17:07.
BELLONI, Maria Luiza. O que é sociologia da infância. Campinas: Ed. Autores Associados, 2009.
CALDEIRA, Teresa Pires do Rio. A presença do autor e a pós-modernidade em Antropologia. Novos estudos, São Paulo, v.2, n.21, jul.1988. Disponível em: <https://novosestudos.com.br/produto/edicao-21/#58dad2c2d70ed>. Acesso em: 10 jun. 2023, 17:04.
CHRISTENSEN, Pia. Lugar, espaço e conhecimento: crianças em pequenas e grandes cidades. In: MÜLLER, Fernanda (org.). Infância em perspectiva: políticas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, p. 143-164, 2010.
CHRISTENSEN, Pia; PROUT, Alan. Working with ethical symmetry in social research with children. Childhood, London, v. 9, n. 4, p. 477-497, nov. 2002. Disponível em: <http://www.kingscollege.net/pomfret/3311/pdf/ReadingChristensen.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 17:03.
COELHO, Olivia Pires; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Anarquismo e descolonização: possibilidades para pensar a infância. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, p. 335-352, maio/ago.2017. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2023, 17:02.
COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
COHN, Clarice. Concepções de infância e infâncias: um estado da arte da antropologia da criança no Brasil. Civitas-Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 13, p. 221-244, maio/ago. 2020. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/15478/10826>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:59.
CORSARO, William A. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 443-464, maio/ago. 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/HkDSKzZZJKdsSFtqBHmZxbF/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:58.
CORSARO, William. Sociologia da Infância. São Paulo: ARTMED, 2011.
FERREIRA, Manuela; LIMA, Patricia de Moraes. Infância e Etnografia: dialogia entre alteridades e similitudes. Perspectiva, Florianópolis, v. 38, n. 1, p. 01– 14, jan./mar. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e61820/pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:57.
FERREIRA, Manuela; NUNES, Ângela. Estudos da infância, antropologia e etnografia: potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, Brasília, v. 20, n. 41, p. 103-123, jan./abr. 2014. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4260/3896>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:56.
JAMES, Allison. Dando voz às vozes das crianças: práticas e problemas, armadilhas e potenciais. Tradução de Deborah Esther Grajzer e revisão científica de Manuela Ferreira e de Cristina Gouveia. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 1., n. 40, p. 219-248, 2019. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2023, 16:56.
JENKS, Chris. Constituindo a criança. Educação, Sociedade & Cultura, Porto-Portugal, v. 17, n. 01, p.185-216, 2002. Disponível em: <https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC17/17-arquivo.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:55.
LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e Infinito. Tradução de José Pinto Ribeiro. Revisão de Artur Mourão. Lisboa: Edições 70, 1988.
LOPES, J. J. M. Geografia das Crianças, Geografias das Infâncias: as contribuições da Geografia para os estudos das crianças e suas infância. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 23, n. 79, p. 65–82, jan./jun. 2008. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2023, 16:55.
LOPES, Jader Janer Moreira. Geografia da Infância: contribuições aos estudos das crianças e suas infâncias. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 22, n. 49/1, p. 283-294, maio/ago. 2013. Disponível em: <https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/915/716>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:54.
LOPES, Jader Janer Moreira; SUAREZ, Mathusalam Pantevis. “É de outro planeta, ele é extraterrestre”. Revisitando os estudos em Geografia da Infância no Brasil. Contemporânea, São Carlos, v. 8, n. 2, p. 495-512, jul./dez. 2018. Disponível em: <https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/641/pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:53.
LOPES, Jader Janer Moreira; VASCONCELLOS, Tânia. Geografia da infância: territorialidades infantis. Currículo sem fronteiras, v. 6, n. 1, p. 103-127, jan.2006. Disponível em: <https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2006/vol6/no1/8.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:52.
MACEDO, Elina Elias; SANTIAGO, Flávio; SANTOS, Solange Estanislau dos; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Infâncias e descolonização: desafios para uma educação emancipatória. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 2, n. 2, p. 38-50, jul./dez. 2017. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2023, 16:52.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 11-29, jun. 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/KKxt4zRfvVWbkbgsfQD7ytJ/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:51.
MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. Um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélagos da Nova Guiné Melanésia. Traduções de Anton P. Carr e Lígia Aparecida Cardieri Mendonça. Revisão de Eunice Ribeiro Durhan. São Paulo: Abril cultural, 2ª Ed., 1978.
MARCHI, Rita de Cássia. Pesquisa etnográfica com crianças: participação, voz e ética. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.43, n.2, p. 727-746, abr./jun. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edreal/a/R4STDdtdDZ7dJqLvj3x9V4y/?lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:50.
MARCHI, Rita de Cássia; SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância, normatividade e direitos das crianças: transições contemporâneas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 141, p. 951-964, out./dez. 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/dJB4g8cKkCqfQQvBLNQthNr/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:50.
MONTANDON, Cléopâtre. Sociologia da infância: balanço dos trabalhos em língua inglesa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 33-60, jun. 2001. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cp/a/sdJPPzYbpq6NBY75YhdNwdr/?lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:48.
MOTTA, Flávia Miller Naethe; FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres. Descolonizando a pesquisa com a criança: uma leitura pós-colonial de pesquisa.Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador , v. 22, n. 40, p. 187-197, dez. 2013. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v22n40/v22n40a17.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:47.
MÜLLER, Fernanda; SOUSA, Emilene Leite de. Etnografias em movimento: deslocar-se com as crianças pela cidade. Civitas - Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 23, p. 1-13, jan./dez. 2023. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/41914/27926>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:36.
PEIRANO, Mariza. Etnografia, ou a teoria vivida. Ponto Urbe. Revista do Núcleo de Antropologia Urbana da USP, São Paulo, v.2, 2008. Disponível em: <https://journals.openedition.org/pontourbe/1890>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:51.
PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, v.20, n. 42, p. 377-391, jul./dez. 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ha/a/n8ypMvZZ3rJyG3j9QpMyJ9m/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:30.
PIRES, Flávia. Ser adulta e pesquisar crianças: explorando possibilidades metodológicas na pesquisa antropológica. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 50, n. 1, p.225-270, jan./jun. 2007. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ra/a/sRGpwnFNBpDzF9S53sqtzgc/>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:25.
PIRES, Flávia. O que as crianças podem fazer pela antropologia? Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v.16, n.34, p.137-157, ju./dez. 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ha/a/3kz5pdFYfh4dZW4XFxDyBqz/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:24.
PROUT, Alan. Reconsiderando a nova sociologia da infância. Cadernos de Pesquisas, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 729-750, set./dez. 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cp/a/86463c9grYmgkkL6NNV4wxD/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:22.
QVORTRUP, J. A. A Infância como categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 631-643, maio/ago. 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/M9Z53gKXbYnTcQVk9wZS3Pf/>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:20.
ROSA, Ivana Martins da; FERREIRA, Manuela Martinho; LIMA, Patrícia De Moraes. “- Queres jogar? Assim percebes melhor como se joga! a etnografia como uma experiência adulta de aprender a aprender com as crianças. Diálogos sobre educação, Zapopan, v. 11, n. 20, 00007, jan./jun. 2020. Disponível em: <https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712020000100007>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:18.
ROSEMBERG, F. Educação para quem? Ciência e Cultura, São Paulo, v. 28, n. 12, p. 1466-1471, dez. 1976.
SARMENTO, Manuel Jacinto. A Globalização e a Infância: Impactos na Condição Social e na Escolaridade. In: GARCIA, Regina Leite; LEITE FILHO, Aristeo (Org). Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001. p.13-28.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2a modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto.; CERISARA Ana Beatriz (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociais pedagógicas da infância e da educação. Porto: ASA, 2004. p. 9-34.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005. Disponível em:
<https://www.scielo.br/j/es/a/3PLsn8PhMzxZJzvdDC3gdKz/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:16.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da Infância: Correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto.; Gouvêa, MARIA Cristina Soares de (Org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2008, p.17-39.
SARMENTO, Manuel Jacinto. A Sociologia da Infância e a Sociedade Contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, Romilda Teodora; GARANHANI, Marynelma Camargo (Org.). Sociologia da Infância e Formação de Professores. Curitiba: Champangnat Editora, 2013. p. 13-46. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/36756/1/Sociologia%20da%20Inf%c3%a2ncia%20e%20Sociedade%20contempor%c3%a2nea.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:14.
SIMÕES, Patrícia Maria Uchôa; FERREIRA, Milene Morais. Infância, cultura e corpo: análise da produção bibliográfica em periódicos brasileiros. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 10, p. 20449-20461, out. 2019. Disponível em: <https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/3912/3696>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:13.
SIMÕES, Patrícia Maria Uchôa; RESNICK, Riva. A pesquisa das infâncias como possibilidade de encontros e trocas de conhecimento. In: Edclécia Reino Carneiro de Morais; Fatima Maria Leite Cruz; Maria de Fátima de Souza Santos; Renata Lira dos Santos Aléssio. (Org.). Interação social e desenvolvimento humano. 1a.ed.Recife: Ed. UFPE, v. 1, 2019. p. 33-55. Disponível em: <https://editora.ufpe.br/books/catalog/download/67/70/199?inline=1>. Acesso em: 09 jun. 2023, 15:11.
SIMÕES, Patrícia Maria Uchôa; SANTOS, Elaine Suane Florêncio dos; BARROCA, Karla Cabral. A PERSPECTIVA PÓS-COLONIAL E A SOCIOLOGIA DA INFÂNCIA. In: II Seminário Internacional sobre Infâncias e Pós-Colonialismo: pesquisas em busca de pedagogias descolonizadoras, 2015, Campinas, SP. Anais do II Seminário Internacional sobre Infâncias e Pós-Colonialismo: pesquisas em busca de pedagogias descolonizadoras, Campinas, SP: FE/UNICAMP: GEPEDISC, 2015, p.09-21. Disponível em: <https://www.fe.unicamp.br/eventos/infancia/anais.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:12.
SIROTA, Régine. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 07-31, jun. 2001. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cp/a/X8n4RcnLnhdybsVSwNG5Twv/?lang=pt>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:11.
SOUSA, Emilene Leite de. As crianças e a etnografia: criatividade e imaginação na pesquisa de campo com crianças. Revista Iluminuras, Porto Alegre, v. 16, p. 140-164, jan./jul. 2015. Disponível em:
<https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/57434/34489>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:07.
SOUZA, Ellen Gonzaga Lima. Crianças negras e culturas infantis: aportes para a descolonização das infâncias. Olhares, Guarulhos, v. 4, n.2, p.24–37, nov. 2016. Disponível em: <https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/556/226>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:04.
STORCK, Damaris Fabiane; JANZEN, Henrique Evaldo. Uma análise de deslocamento cultural na obra de William Foote Whyte “Sociedade de Esquina”. Cadernos de Linguagem e Sociedade, Brasília, v. 15, n. 1, p. 22–35, jan./jun. 2014. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/8793/7639>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:03.
URIARTE, Urpi Montoya. O que é fazer etnografia para os antropólogos. Ponto Urbe. Revista do Núcleo de Antropologia Urbana da USP, São Paulo, v. 11, 2012. Disponível em: <https://journals.openedition.org/pontourbe/300?lang=es>. Acesso em: 10 jun. 2023, 16:01.