SALVE A TODOS OS POVOS DA AMAZÔNIA!

Main Article Content

Caroline Barroncas de Oliveira
Fanuela de Oliveira Vasconcelos
Daniela Franco Carvalho
Mônica de Oliveira Costa

Abstract

This essay, experienced as a whirlwind of writing, aims to mobilize the poetics of Amazonian charms in fruition with the emotional encounters of all peoples in compositions of ancestral people. It is made up of the idea of ​​the portal where the waters meet, between Rio Negro and Solimões, and at the crossroads of the Amazon(s), we position ourselves to learn to be ancestral people in processes of decolonization and in poetic compositions of an Amazonian daily life of enchantments and circular time/space constitutions. We problematize how this knowledge brings us vital elements to survive the fixations of colonial ideas, through an opening of the spin-writing in processes of decolonization and invocation of a circular mind. We dream of composing worlds in poetics of presence counting on each other, rubbing the experience of ourselves, in a unison collective, in circular compositions. Perceiving ourselves in the middle, between eternal beginnings, through the urgency of an ancestral daily life.

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How to Cite
OLIVEIRA, Caroline Barroncas de; DE OLIVEIRA VASCONCELOS, Fanuela; FRANCO CARVALHO, Daniela; DE OLIVEIRA COSTA, Mônica. SALVE A TODOS OS POVOS DA AMAZÔNIA!. Caderno Seminal, Rio de Janeiro, n. 51, 2025. DOI: 10.12957/seminal.2024.84165. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/cadernoseminal/article/view/84165. Acesso em: 7 dec. 2025.
Section
"Poéticas do Encanto"
Author Biographies

Caroline Barroncas de Oliveira, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Possui graduação em Normal Superior pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA (2007). Especialização em Supervisão Educacional pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM (2008). Especialização em Antropologia pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM (2008). Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA (2010). Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (2020). Professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Pedagogia e do Mestrado em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEEC), da Escola Normal Superior - ENS/UEA. Tem experiência na área de Educação e Ensino de Ciências, com ênfase em formação de professor, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores em Educação em Ciências, Práticas de Subjetivação e Narrativas (Auto)biográficas no viés pós-estrutural

Fanuela de Oliveira Vasconcelos, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS - UEA

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências na Amazônia, Educação antirracista, pela Universidade do Estado do Amazonas.

Daniela Franco Carvalho, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas.  Professora da Universidade Federal de Uberlândia. Líder do grupo de pesquisa amplia – amálgama em educação, ciência e arte.

Mônica de Oliveira Costa, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS - UEA

Doutorado em Educação em Ciências e Matemática, Amazônia e estudos foucaultianos, Universidade Federal do Mato Grosso, 2017.  Professora da Universidade do Estado do Amazonas, Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências na Amazônia. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Vidar em In-tensões – subjetivações, culturas e educações.