POR UMA POÉTICA DO RUÍDO NAS NARRATIVAS AFROCENTRADAS: UMA LEITURA DE TEXACO, DE PATRICK CHAMOISEAU
Main Article Content
Abstract
This article aims to discuss the concept of "poetics of noise" as a theoretical framework for understanding literary expressions that give voice and visibility to historically silenced and invisibilized subjects by colonial and racialization processes, as
well as their reverberations in contemporary sociocultural structures. To achieve this, authors such as Molefi Kete Asante (2009) are mobilized to contemplate the imperative of Afrocentrism; Achille Mbembe (2018; 2019) with the notion of "self-inscription";
Quince Duncan (2006, 2019), with the concept of "Afro-realism"; Édouard Glissant (2005, 2021) with the notions of "poetics of diversity" and "world chaos". Furthermore, it starts from the understanding of the inherently political dimension of literature, as systematized by Jacques Rancière (1995, 2016). Thus, guided by these theoretical perspectives, we conduct a reading of the novel "Texaco" by Martinican writer Patrick Chamoiseau (1993), guided by the following question: how does literature's visit to
history and memory evidence traditionally invisibilized and silenced narratives and perspectives, allowing us to consider the concept of "poetics of noise" as an epistemological alternative to reflect on the past and signify the present? Finally, we
suggest that Afro-diasporic literary discourse emerges as an epistemological alternative by granting visibility to the noise of silenced historical subjects, re-signifying narratives about the past, and intervening in the distribution of speech and what is sayable.
Downloads
Article Details
Ao submeter seus manuscritos para publicação em nossos periódicos, os autores concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de sua autoria e da publicação inicial neste periódico.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.