Creation paths in a design with the world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2025.90235

Keywords:

Frontier Design, Creative Processes, Experience, Self-formation

Abstract

In this article, we focus on the understanding that we create, essentially, to relate to our constantly rebuilding world. Along this path, we form and reform ourselves based on our experiences with our peers and the environment, interposing an internal world with the reality beyond us. However, there are often times when this driving force is overlooked in the work of graphic designers, in favor of pre-defined and easily reproducible processes. For a meaningful exchange between our work and the world, we need to open fissures in the walled-off paths of creative processes, allowing us to break free from assumptions rooted in our knowledge. Based on the literature review and examples of practical experiences, we understand the experience, subjectivity, and the expansion of the frontiers of design as potential germinators of multiple, intimate, and plural creative paths, understanding ourselves as individuals affected by the world and building new relationships from it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Raíssa Joanna Vítola. Rua: diálogos entre processo criativo e ambiente urbano. Dissertação (Mestrado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design,Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 265f. 2024.

ARMSTRONG, H. Teoria do design Gráfico. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense,1994, p. 197-221.

BICHO, Daniel de Oliveira Guttmann. Jornadas não Mapeadas: Errância e experiência em um design de fronteira. Dissertação (Mestrado em Design) – Programa de Pós-Graduação em design gráfico,Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 99f. 2019.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , n. 19, p. 20-28, Apr. 2002.

CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. 1a. ed. São Paulo: Editora G. Gilli, 2013.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 jun. 1999.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Abecedário de Gilles Deleuze. Éditions Montparnasse, Paris. Filmado em 1988-1989. Publicado em: 1995.

DUARTE, Cristiane Rose; MIRANDA, Cybelle Salvador; SANTANA, Ethel Pinheiro; et al. Experiência do lugar arquitetônico: dimensões subjetivas e sensoriais das ambiências. Rio de Janeiro: Rio Books, 2022.

FINDELI, Alain. Rethinking Design Education for the 21st Century: Theoretical, Methodological and Ethical Discussion. In: Design issues, volume 17, number 1, winter, 2001. Pp.5-17.

GALVANI, Pascal. A Autoformação, uma perspectiva transpessoal, transdisciplinar e transcultural. Educação e transdisciplinaridade II, São Paulo, Triom/UNESCO, 2002, p.95-121.

GILBERT, A. Publishing as artistic practice. Berlim: Sternberg Press, 2016.

INGOLD, Tim. Fazer: antropologia, arqueologia, arte e arquitetura. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi – 1. ed.; 6a. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

​​LATOUR, Bruno. Um Prometeu cauteloso? Alguns passos rumo a uma filosofia do design (com especial atenção a Peter Slotedijk). Tradução de Daniel B. Portugal e Isabela Fraga. In: Agitprop: Brazilian journal of design, Ano VI - Número 58. pp. 1-21.

LE GUIN, Ursula K. A Ficção como Cesta: Uma teoria. Trad. Priscilla Mello. Revisão de Ellen Araujo e Marcio Goldman. [1986] 2020. Disponível em: https://www.academia.edu/44858388/A_Fic%C3%A7%C3%A3o_como_Cesta_Uma_Teoria_The_Carrier_Bag_Theory_of_Fiction_Ursula_K_Le_Guin. Acesso em: 14 ago. 2023.

LUPTON, Ellen. The Designer as Producer. In: HELLER, Steven. The Education of a Graphic Designer. New York: Allworth Press, 1998, p.159–162.

MACCOY, Katherine. A tipografia como discurso. In: ARMSTRONG, H. Teoria do design Gráfico. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 3ª edição. Petrópolis: Editora Vozes, 1983.

ROCK, Michael. The designer as author. Revista Eye, vol.5, n.20, 1996. Disponível em: https://www.eyemagazine.com/feature/article/the-designer-as-author. Acesso em 12 jun. 2024.

SAUVAGNARGUES, Anne. Somos nada mais que imagens: Entrevista com Anne Sauvagnargues [Entrevista concedida a] RANIERE, E.; HACK, L. Revista Polis e Psique, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 6–29, 2020. DOI: 10.22456/2238-152X.97503. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/PolisePsique/article/view/97503. Acesso em: 22 dez. 2022.

WILD, L. O macramê da resistência. In: ARMSTRONG, H. Teoria do design Gráfico. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

Published

2025-07-10

How to Cite

VÍTOLA ALBUQUERQUE, Raíssa Joanna; DE OLIVEIRA GUTTMANN BICHO, Daniel; DE ARAUJO PIRES, Julie. Creation paths in a design with the world. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, 2025. DOI: 10.12957/arcosdesign.2025.90235. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/arcosdesign/article/view/90235. Acesso em: 14 sep. 2025.