Virility and male discourses: a “new man” for brazilian society

Authors

Keywords:

virility, masculinity, Playboy magazine, discourse.

Abstract

This article explores how the idea of virility was established through masculinist discourses present in the magazine Playboy Brazil in the 1980s; and how these discourses helped to create a new pattern of masculinity. Through a qualitative approach that emphasizes the importance of the information generated from a careful and critical look at the written sources, the journal’s columns and articles are revisited from the perspective of the discourse analysis proposed by M. Foucault, with a view to apprehending how the social subjects presented by the journal are constituted. The results show that the magazine spread a new ideal of virility that directly affected the sexuality and masculinity of the so-called “new man”.

Author Biography

Douglas Josiel Voks, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Formado em História pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2011). Mestre (2014) e Doutor (2019) em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Trabalha na área de concentração da História do Tempo Presente, com ênfase em masculinidades, gênero, relações de poder, mídias e culturas políticas. É pesquisador ligado ao Laboratório de Relações de Gênero e Família - LABGEF da Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente professor substituto na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), trabalhando no curso de História com as disciplinas de História da América II e III, Introdução aos Estudos Históricos e Tópicos Especiais em América com ênfase em Relações de Gênero, e no curso de Pedagogia com a disciplina de Fundamentos e Metodologias do Ensino de História.

Published

2021-06-29

Issue

Section

Articles