A “network” of many meanings: The pedagogical positivation of the “seropositive experience”

Authors

  • Ricardo Andrade Coitinho Filho PPGCS/UFRRJ

Keywords:

young people with HIV/AIDS, pedagogy of “seropositivity”, politicization of narratives, “suffering”, agency

Abstract

This article, a result of the ethnography carried out with young people living with HIV / AIDS in the state of Rio de Janeiro, addresses the pedagogical investment in the positivation of the “seropositive experience”. Based on analysis of a “meeting”, according to the ethnography of a “network” in which they are set, I reflect on the nexuses produced between mutual help, self-care practices, emotions and identity construction. Centrality is given to the production of experience narratives and grammars of suffering.

Author Biography

Ricardo Andrade Coitinho Filho, PPGCS/UFRRJ

Doutorando em Antropologia (PPGA/UFF), mestre em Ciências Sociais pelo PPGCS/UFRRJ, Especialista em Gênero e Sexualidade pelo IMS/CLAM/UERJ e em Cultura Afro-brasileira pela FIJ/RJ. Graduado em História pela Universidade Veiga de Almeida. Desenvolve pesquisas na área dos estudos de gênero, sexualidade e subjetividades, e suas interfaces na saúde e nos Direitos Humanos. Atualmente é pesquisador vinculado ao CULTIS - UFRRJ e coordena uma pesquisa sobre as dimensões sociais e processos de subjetivação entre jovens que vivem com HIV/AIDS em um grupo de militância no Rio de Janeiro. Atua também como pesquisador colaborador no projeto "Pastorais sexuais em igrejas inclusivas no Brasil" sob coordenação do professor Marcelo Natividade -PPGAS/USP. Tem experiência na área de Sociologia e Antropologia, com ênfase nos estudos de gênero, sexualidade e corpo.

Published

2018-08-31

Issue

Section

Articles