APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS UTILIZANDO MAPAS CONCEITUAIS NO ENSINO DE GEOGRAFIA

Authors

  • Hudson Laeber Corrêa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-9498-2791
  • Adelson Siqueira Carvalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/tamoios.2025.80968

Abstract

Teaching Geography in Youth and Adult Education (YAE) is challenging and goes beyond the confines of the classroom. In an effort to alleviate the learning difficulties of these individuals, this research aimed to investigate the contributions of applying a Didactic Sequence (DS) based on David Ausubel's Theory of Meaningful Learning (TML). The DS utilized conceptual maps (CM), proposed by Joseph Novak, for the teaching of Geography in YAE. The research was of an applied nature with a qualitative approach, conducted with 17 students in Module III - New High School Education. As outlined in the DS, CM on the topic of Industrialization were initially created by students on paper and later using Cmap Cloud software. Data collection took place through the administration of questionnaires and journal notes. Subsequently, the data were analyzed following the assumptions of TML, and the results indicated an improvement in the students' level of understanding as they constructed CM. Despite excessive absenteeism, students' participation and engagement increased throughout the research. The analysis of final questionnaires and the progression in CM construction suggested evidence of Meaningful Learning, emphasizing the effectiveness of the pedagogical approach adopted in the Didactic Sequence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hudson Laeber Corrêa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes, Rio de Janeiro

Mestrando em Ensino e suas Tecnologias pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense). Especialista em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre (2009); em Geografia do Brasil e em História do Brasil, ambas pela Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2006; 2008). Graduado em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Madre Gertrudes de São José (2001). Professor efetivo de Geografia da Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro e da Rede Municipal de Ensino de Itapemirim/ES.

Published

2025-08-12

How to Cite

LAEBER CORRÊA, Hudson; SIQUEIRA CARVALHO, Adelson. APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS UTILIZANDO MAPAS CONCEITUAIS NO ENSINO DE GEOGRAFIA. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 21, n. 2, p. 260–284, 2025. DOI: 10.12957/tamoios.2025.80968. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tamoios/article/view/80968. Acesso em: 14 sep. 2025.

Issue

Section

O Sentido das Coisas