Perspectives of indigenous academics in confronting racism at universities
DOI:
https://doi.org/10.12957/rep.2024.84194Abstract
This paper is the result of the synthesis of a Kaingang researcher’s master’s degree in co-authorship with a non-indigenous researcher. It reflects part of the author’s narrative as a woman, mother, and researcher belonging to the Kaingang people and the dialogue with others Ava-Guarani women and academics. It aims to reflect on the racism experienced daily by indigenous women in universities as they become researchers, intellectuals, protagonists, subjects, and authors of the knowledge they produce. This insertion inaugurates a new moment in the history of indigenous peoples in Brazil and contributes to new strategies of resistance and strengthening of the struggles of these women, providing greater visibility and recognition of the trajectories of indigenous students, educated by public universities, in a recent context of affirmative action policies. It is a qualitative research, carried out through bibliographic review, documentary research, and field research based on dialogues with indigenous women and academics from the western region of Paraná, resulting in this author’s master’s dissertation.
Keywords: Indigenous higher education; indigenous academics; indigenous women; racism.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os Direitos Autorais dos artigos publicados na Revista Em Pauta: teoria social e realidade contemporânea pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Em Pauta, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
A Revista Em Pauta: Teoria Social e Realidade Contemporânea está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
A Revista Em Pauta está cadastrada no Diretório de Políticas de Acesso Aberto das Revistas Científicas Brasileiras (DIADORIM), com selo Verde.