A CONSTRUÇÃO DOS PROJETOS INTEGRADORES NOS CURSOS DE ENSINO MÉDIO INTEGRADO À EDUCAÇÃO PROFISSIONAL DO INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA - CAMPUS SÃO JOSÉ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/rdciv.2025.82654

Abstract

The article is the result of the experience with Integrative Projects at the Federal Institute of Santa Catarina - Campus São José in the context of two Integrated High School courses, Telecommunications Technician and Refrigeration and Air Conditioning Technician. It presents a synthesis of the work carried out between public agents, professors as well technicians, and students from 2017 to the present. Establishes relationships between current educational policies relating to the High School Reform (law 13,415/2017), National Common Curricular Base (2018) and its developments; and the institutional policies developed from 2021 onwards with the aim of strengthening the foundations of the integrated curriculum and the modality at IFSC. It presents resistance strategies in the face of curricular fragmentation processes that aim to remodel the curriculum based on the interests of flexible capital and presents Integrated High School with a political-pedagogical conception that goes against the intentions proffered by business education reformers. The methodology adopted is based on everyday practice in the classroom and the analysis of current curricular documents and regulations.

Keywords: Integrated High School; Federal Institute of Santa Catarina; Integrative Projects.

Author Biographies

Ana Carolina Caridá

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciada e bacharel em ciências sociais pela mesma instituição.

Maria Teresa Collares, Instituto Federal de Santa Catarina

Docente do ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Santa Catarina. Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006), doutorado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012) e pós-doutorado em Línguas Estrangeiras Modernas (2014) pela Universidade Federal de Santa Catarina com pesquisa na área de Literatura e Estudos de Cinema. Membro do GRIFO (Grupo de Pesquisa em Identidade e Formação Docente). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura, Estudos de Cinema e Estudos Culturais, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, história, identidade, narrativa, formação de formadores.

Published

2025-04-16

How to Cite

Caridá, A. C., & Collares, M. T. (2025). A CONSTRUÇÃO DOS PROJETOS INTEGRADORES NOS CURSOS DE ENSINO MÉDIO INTEGRADO À EDUCAÇÃO PROFISSIONAL DO INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA - CAMPUS SÃO JOSÉ. Revista Desenvolvimento & Civilização, 6(1). https://doi.org/10.12957/rdciv.2025.82654