Brazil in the 70s and the soap opera Dancin’Days
considerations on a brasilian consumerist culture based on the character Julia Matos
DOI:
https://doi.org/10.12957/rcd.2025.91534Keywords:
Telenovela, Dancin' Days, Consumismo, Cultura, BrasilAbstract
This article seeks to understand how the soap opera Dancin’Days (1978-1979) assimilated aspects of a consumerist culture in Brazil in the 1970s into its teledramaturgical language. To achieve this, the analysis will first clarify the position of this soap opera in a soap opera assembly line that was being established by TV Globo in that decade, marked by a realistic ideal that began to characterize the construction of the plots. We will do so by also considering the features of this cultural industry that established limits and interactions between the reality referenced at the time and the message specific to the soap operas created. Having explained this, we will then focus on Brazil’s relationship with a consumerist culture, seeking to elucidate what is understood as such, to finally open a discussion that will be restricted to the trajectory of the character Julia Matos (Sonia Braga) in the soap opera narrative. The result achieved with this enterprise is to understand more than one Brazilian culture signified by consumer values, as well as the presence of soap operas in these games of a cultural market.
References
CARDOSO DE MELLO, João Manuel; NOVAIS, Fernando A. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. In: SCHWARCZ, Lilia (org.). História da vida privada no Brasil: Contrastes da intimidade contemporânea. 1ª edição. São Paulo: Companhia de Bolso, 2023.
DANCIN’ DAYS. Direção: Daniel Filho. Produção: TV Globo. Interpretes: Sonia Braga, Antônio Fagundes, Glória Pires, Joana Fomm e outros. Roteiro: Gilberto Braga. Rio de Janeiro: TV Globo, 1978-1979. (174 capítulos), son., color. Disponível em: <https://globoplay.globo.com/dancin-days/t/LsB2MtH9Yg/>
HAMBURGER, Esther. Diluindo fronteiras: a televisão e as novelas no cotidiano. In: SCHWARCZ, Lilia (org.) História da vida privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. 1ª edição. São Paulo: Companhia de Bolso, 2023.
_________. O Brasil antenado: a sociedade da novela. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.
LIPOVETSKY. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. Tradução de Eduardo Brandão. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
_________. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. Tradução Patrícia Xavier. Lisboa: Edições 70, 2017.
MARINS, Paulo César Garcez. Habitações e vizinhanças: limites da privacidade no surgimento das metrópoles brasileiras. In: SEVCENKO, Nicolau. História da vida privada no Brasil: República: da Belle Époque à era do rádio. 1ª edição. São Paulo: Companhia de Bolso, 2021.
NAPOLITANO, Marcos. Cultura brasileira: utopia e massificação. 4ª edição. São Paulo: Contexto, 2020.
O’DONNELL, Julia. A invenção de Copacabana: culturas urbanas e estilos de vida no Rio de Janeiro (1890-1940). Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
PRADO, Luiz Carlos Delorme; EARP, Fábio Sá. O “milagre” brasileiro: crescimento acelerado, integração internacional e concentração de renda (1967-1973). In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucília de Almeida Neves (orgs.). O Brasil Republicano 4: O tempo do regime autoritário: ditadura militar e redemocratização: Quarta República (1964-1985). 10ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.
RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor. A renovação estética da TV. In: RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco (orgs.). História da televisão brasileira: do início aos dias de hoje. São Paulo: Contexto, 2018.
SEVCENKO, Nicolau. A corrida para o século XXI: no loop da montanha-russa. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
SCHWARCZ, Lili Morit; SOUZA, Laura de Mello e; NOVAIS, Fernando A. Brasil: o tempo e o modo. In: SCHWARCZ, Lilia(org.). História da vida privada no Brasil: Contrastes da intimidade contemporânea. 1ª edição. São Paulo: Companhia de Bolso, 2023.
XEXÉO, Artur; STYCER, Mauricio. Gilberto Braga: o Balzac da Globo: a vida e obra do autor que revolucionou as novelas brasileiras. 1ª edição. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pedro Alexandre de Albuquerque

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in the Journal of Dialogic Communication (RCD) belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to the Journal. Every time an article is cited, replicated in institutional repositories and/or personal or professional pages, a link to the article available on the RCD website must be presented. The Journal of Dialogic Communication (RCD) is licensed under a Creative Commons License (by-nc-nd).