LITTLE STARS BETWEEN LINES

literature in cases of child bereavement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/rcd.2025.90538

Keywords:

Biblioterapia, Literatura Infantil, Luto, Infância, Psicologia

Abstract

Children experience bereavement differently than adults, so clinical management must be targeted at specific aspects. The present work aims to situate, explain and illustrate the use of children's literature as a powerful tool to address bereavement with children facing this process. In order to achieve this aim, a review of the literature on bereavement was carried out, detailing the theories on the topic, its processes, knowledge about childhood bereavement, the importance of using therapeutic resources in the clinic and how and why the use of literature is beneficial. In the end, ten books were selected that can be used for this purpose, detailing the topics they cover and recommendations for use. Although the selection of these books does not exhaust the subject, this work offers contributions so that Psychology professionals and families can approach the topic in a way that brings them closer to children's language.

References

AUAD, Pedro Kalil. O menino que queria virar vento. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

BOWLBY, John. Apego e perda: Apego: A natureza do vínculo, v.1. São Paulo: Martins Fontes, 2004a.

_____________. Apego e perda: Perda : Tristeza e depressão, v.3. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.

_____________. Formação e rompimento dos laços afetivos. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BRITTO, Luiz Percival Leme. Ler com crianças. Revista Exitus, v. 8, n. 3, p. 17-31, set.2018. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602018000300017&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 19 ago. 2024.

CALDIN, Clarice Fortkamp. A leitura como função terapêutica: biblioterapia. Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 6, n. 12, p. 32-44, 2001. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2001v6n12p32>. Acesso em: 18 ago. 2024.

COLLECTIVUS DE LEITURA. Como selecionar bons livros de literatura infantil? In: FUNDAÇÃO ITAÚ SOCIAL. Mar adentro… Uma viagem à mediação de leitura. 2018.

DAVIES, Benji. Leo e a baleia. São Paulo: Paz & Terra, 2014.

FRANCO, Maria Helena Pereira. O Luto no Século 21: uma compreensão abrangente do fenômeno. São Paulo: Summus, 2021.

_____________. Luto é um processo. [Entrevista cedida a] João Vitor Santos. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, n. 496, out. 2016. Disponível em: <https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6684-maria-helena-pereira-franco>. Acesso em: 19 ago. 2024.

HISADA, Sueli. A Utilização de Histórias no Processo Psicoterápico: uma proposta winnicottiana. Rio de Janeiro: Thieme Revinter, 2007.

JEFFERS, Oliver. O coração e a garrafa. São Paulo: Salamandra, 2012.

KOVÁCS, Maria Júlia. Morte no processo do desenvolvimento humano. A criança e o adolescente diante da morte. In: ____________. Morte e desenvolvimento humano. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1992.

KÜBLER-ROSS, Elizabeth. Sobre a morte e o morrer. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

LIMA, Vanessa Rodrigues; KOVÁCS, Maria Júlia. Morte na família: um estudo exploratório acerca da comunicação à criança. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 31, n. 2, p. 390–405, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pcp/a/L3xKm8W96yYnCMB3JF6RDZq/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 19 ago. 2024.

LLENAS, Anna. Vazio. São Paulo: Salamandra, 2018.

MARTINS, Isabel Minhós; MATOSO, Madalena. Para onde vamos quando desaparecemos? Rio de Janeiro: Tordesilhinhas, 2015.

MORAES, Odilon. Pedro e Lua. São Paulo: Jujuba, 2004.

MOREYRA, Carolina. O guarda-chuva do vovô. São Paulo: DCL, 2013.

OLIVEIRA, Raquel Donegá et al. O uso de narrativas literárias na prática de avaliação psicológica infantil.

DESidades: Temas em destaque, [s. l.], n. 36, ano 11, p. 95-112, maio/ago. 2023. Disponível em: <https://desidades.ufrj.br/artigo/o-uso-de-narrativas-literarias-na-pratica-de-avaliacao-psicologica-infantil/>. Acesso em: 15 mai. 2025.

PARR, Todd. O livro do adeus. São Paulo: Panda Books, 2017.

PEREIRA, Isabela Lustosa. A importância da Biblioterapia no tratamento da depressão. Orientador: Prof. Dr. Francisco Ramos de Farias. 2016. 37 f. TCC (Bacharelado em Biblioteconomia) - Curso de Biblioteconomia, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro.

PONDÉ, Luiz Felipe; BRENMAN, Ilan. Quem tem medo do lobo mau? Campinas: Papirus, 2019.

RAMOS, Vera Alexandra Barbosa. O processo do luto. Psicologia.pt, O portal dos psicólogos, p.1-16, set. 2016. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/381447999/o-Processo-Do-Luto>. Acesso em: 15 mai. 2025.

RINGTVED, Glenn. Pode chorar, coração, mas fique inteiro. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2020.

ROZA, Juliana Alvez Garcia et al. Avaliação Psicológica Infantil (API). Revista AMAzônica, [s.l.], v. 15, n. 2, p. 343-382, 2022. Disponível em: <https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonica/article/view/10265>. Acesso em: 15 mai. 2025.

SAPRA, Rekha. Social and Emotional Wellbeing of Children: facilitating role of bibliotherapy. International Journal of Science and Research (IJSR), v. 8, n. 10, p. 814-821, 2019. Disponível em: <https://www.ijsr.net/archive/v8i10/ART20201897.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2024.

SOUZA, Thais Caroline da Silva; SANTOS, Andréa Pereira; RAMOS, Rubem Borges Teixeira. Ações e projetos de biblioterapia: uma revisão de literatura brasileira. XXV Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documento e Ciência da Informação. Florianópolis SC, 2013. Disponível em: <https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1500/1501>. Acesso em 18 ago. 2024.

STROEBE, Margaret; SCHUT, Henk; BOERNER, Kathrin. Cautioning Health-Care Professionals. Omega - Journal Of Death And Dying, [s.l.], v. 74, n. 4, p. 455-473, 2017. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0030222817691870>. Acesso em: 19 ago. 2024.

SUVILEHTO, Pirjo. We Need Stories and Bibliotherapy Offers One Solution to Developmental Issues. Online Journal of Complementary & Alternative Medicine, [s.l.], v. 1, n. 5, p. 1-4, 31 jul. 2019. Disponível em: <https://irispublishers.com/ojcam/pdf/OJCAM.MS.ID.000523.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2024.

TECKENTRUP, Britta. A árvore das lembranças. Rio de Janeiro: Rovelle, 2014.

TORRES, Wilma da Costa. A criança diante da morte: desafios. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

WOLFENSTEIN, Martha. How is Mourning Possible? The Psychoanalytic Study Of The Child, [s.l.], v. 21, n. 1, p. 93-123, jan. 1966. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00797308.1966.11823254>. Acesso em: 19 ago. 2024.

YAMAURA, Luciana Parisi Martins; VERONEZ, Fulvia de Souza. Comunicação sobre a morte para crianças: estratégias de intervenção. Psicologia Hospitalar, v. 14, n. 1, p. 79-93, 2016. Disponível em: <https://www.academia.edu/36488794/COMUNICA%C3%87%C3%83O_SOBRE_A_MORTE_PARA_CRIAN%C3%87AS_ESTRAT%C3%89GIAS_DE_INTERVEN%C3%87%C3%83O>. Acesso em: 15 mai. 2025.

ZAVASCHI, Maria Lucrécia Scherer et al. Associação entre trauma por perda na infância e depressão na vida adulta. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 24, n. 4, p. 189–195, out. 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbp/a/zz6yFh7N4mTkK85zcTDQ6Xf/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 19 ago. 2024.

Published

2025-07-16

How to Cite

de Araújo Dias, R., Donegá de Oliveira, R., & Sizino da Victoria, M. (2025). LITTLE STARS BETWEEN LINES: literature in cases of child bereavement. Revista De Comunicação Dialógica, (14), 34–49. https://doi.org/10.12957/rcd.2025.90538

Issue

Section

Artigos