DJONGA E A POESIA DA RESISTÊNCIA

Uma análise do álbum "O Menino Que Queria Ser Deus"

Authors

  • Gabriela Sales Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.12957/rcd.2025.89000

Keywords:

Djonga, Poesia, Resistencia

Abstract

The present work proposes an analysis of the musical album “O Menino Que Queria Ser Deus”, released in 2018 by the rapper and composer Djonga from Minas Gerais, Brazil. It will draw on notes from classes and texts studied in the course Communication & Art, taught by Marcelo Ernandez. The main objective is to understand the production, aesthetics, and social and cultural references that influenced the creation and dissemination of the work. Besides, it aims to examine how an album, based on personal experiences, addresses issues that affect the lives of marginalized populations.

References

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas, poderes oblíquos. In: ________. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 1997.

CARNEIRO, Sandra de Sá. Coletivos suburbanos cariocas: cultura, estigmas e políticas de resistência. In: ________; MATTOSO, Rafael (orgs.). Subúrbios: espaços plurais e múltiplos do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Autografia, 2023.

DJONGA, Gustavo Pereira Marques. O Menino Que Queria Ser Deus. Ceia, 2018.

FREYRE, Gilberto. Casa-grande & Senzala. 53ª ed. São Paulo: Global, 2020.

LAPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 41-60, 2011.

Published

2025-07-16

How to Cite

Sales, G. (2025). DJONGA E A POESIA DA RESISTÊNCIA: Uma análise do álbum "O Menino Que Queria Ser Deus". Revista De Comunicação Dialógica, (14), 14–18. https://doi.org/10.12957/rcd.2025.89000

Issue

Section

Resenhas