Do what thou wilt shall be the whole of the law: raul seixas's contributions to the study of law / Faça o que tu queres pois é tudo da lei: contribuições de raul seixas para o estudo do direito
DOI:
https://doi.org/10.12957/rqi.2019.37020Resumen
Abstract
This article aims to demonstrate how rock, a media product derived from mass culture, can be used as a vehicle of social struggle, based on the example of Raul Seixas. Having achieved public success in the Brazilian dictatorial period, the artist tried to use his social status and his audience to disseminate ideals related to individual freedom. Knowing the Law of Thelema, Raul recreated this esoteric postulate and applied it in the social and political field, in order to diffuse its premises as a form of struggle and resistance against the dictatorship. The article, in this sense, will propose the use of rock as a way of reflecting about the law. For this, methodologically, we will investigate how and why rock should be considered a promising source of legal studies; in the sequence, the Brazilian situation of the 70's will be contextualized, the most successful time of Raul Seixas, and we will investigate the way the artist used his prominent place to denounce and challenge the status quo.
Keywords: Freedom; Law & Music; Raul Seixas; Rock; Legal knowledge.
Resumo: O presente artigo busca demonstrar de que forma o rock, produto midiático fruto da cultura de massa, pode ser utilizado como veículo de contestação e luta social, a partir do exemplo de Raul Seixas. Tendo alcançado sucesso de público no período ditatorial brasileiro, o artista procurou utilizar seu status social e sua audiência para disseminar ideais relativos à liberdade individual. Conhecedor da Lei de Thelema, Raul ressignificou esse postulado esotérico e o aplicou no campo social e político, de modo a difundir suas premissas como forma de luta e resistência contra a ditadura. O artigo, nesse sentido, irá propor a utilização do rock como forma de se refletir sobre o direito. Para tanto, metodologicamente, se buscará investigar como e por que o rock deve ser considerado uma promissora fonte de estudos jurídicos; na sequência, será contextualizada a situação brasileira da década de 70, época de maior sucesso de Raul Seixas, e investigada a maneira como o artista utilizou de seu lugar de destaque para denunciar e contestar o status quo.
Palavras-Chave: Liberdade; Direito & Música; Raul Seixas; Rock; Conhecimento jurídico.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Os Direitos autorais patrimoniais dos artigos publicados pertencem à Revista Quaestio Iuris. A reprodução total dos artigos desta revista em outras publicações, ou para qualquer outra utilidade, é permitida a todos, para que distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho aqui publicado, mesmo para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito pela criação original ao autor e o crédito à Revista Quaestio Iuris pela primeira publicação do trabalho. A Revista Quaestio Iuris obedece aos termos da licença Creative Commons de Atribuição 4.0 Internacional CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0), em consonância com a legislação autoral brasileira, Lei 9.610/1998.
The patrimonial copyrights of the published articles belong to the Quaestio Iuris Law Review. The total reproduction of the articles of this review in other publications, or for any other use, is allowed to all, to distribute, remix, adapt and create from the work published here, even for commercial purposes, as long as they give due credit for the original creation to the author and credit to Quaestio Iuris Lae Review for the first publication of the work. The Quaestio Iuris Law Review complies with the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0), in accordance with brazilian copyright law, Law 9.610/1998.