A escola como instrumento do dever constitucional de enfrentamento da homofobia: Potencialidades e tensões
DOI:
https://doi.org/10.12957/publicum.2017.27322Keywords:
Homofobia. Educação. Igualdade. Reconhecimento. “Ideologia de gênero”.Abstract
O presente artigo tem por objeto a análise do potencial da escola no enfrentamento da homofobia, considerado como uma obrigação constitucional. A primeira parte pretende um diagnóstico do problema, entendendo a homofobia como uma injustiça no campo cultural, decorrente de um modelo de heterossexualidade compulsória e dominação masculina, a necessitar de políticas de reconhecimento, a partir do pensamento de Nancy Fraser. A segunda parte irá analisar de que maneira estas políticas de reconhecimento se encontram previstas na Constituição de 1988, para concluir que esta exige a adoção de medidas positivas pelo Estado para o enfrentamento do preconceito e construção de uma sociedade mais tolerante. Partindo desta premissa, a terceira parte irá examinar o potencial privilegiado que a escola assume neste cenário, abordando primeiramente o papel central que ela vem desempenhando na produção e reprodução da homofobia, para num segundo momento analisar de que forma a educação pode ajudar a combatê-la, sugerindo algumas medidas concretas para tanto. Finalmente, na quarta e última parte serão analisadas as disputa e tensões que envolvem a adoção de políticas de reconhecimento de enfrentamento da homofobia no campo educacional, principalmente em razão do discurso conservador e religioso e da formulação da categoria de “ideologia de gênero”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author(s) of the paper declare(s) to know and agree to the following rules:
1) The author(s) undertook the work presented to the journal, being entirely responsible for the ideas and concepts therein transmitted, which do not necessarily correspond to the point of view of Publicum’s Editors.
2) The ethical principles alluded to in the evaluation policy of the journal [RDN1] were met in the conduction of the work presented to submission.
3) The author(s) assume(s) authorship and responsibility for their work, declaring that it does not infringe any third party intellectual property rights.
4) The author(s) take(s) full responsibility for moral or patrimonial damages that the distribution of the work may generate to third parties.
5) The author(s) grant(s) the journal the rights to reproduce, edit and first publish the paper in any media – in particular in digital form – in an electronic archive on the Internet.
6) The author(s) confer(s) the right to the editors to modify the text submitted, without prejudice of its contents, when necessary to standardize the presentation of the works and to meet the norms of the journals’ own edition.
7) The author(s) agree(s) to the final form of the paper approved by the journal.
8) The author(s) authorize(s) the disclosure of the paper in the channels of communication of the Faculty of Law of UERJ.
9) The author(s) agree(s) with the reproduction of short extracts from the paper in other UERJ publications.
10) The author(s) recognize(s) that, through the abovementioned assignment and authorizations, he/she/they will not receive payment under any modality, meaning these will have the nature of scientific collaboration.
11) The author(s) is(are) aware that publication of the work may be refused if it is not considered appropriate, for any reason, whatsoever, and such refusal does not create responsibility and/or burdens of any kind to the journal or UERJ.
[RDN1]Ver COPE.
Publicum está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.