PSYCHOANALYSIS IN THE LEGAL INSTITUTION FOR ADOLESCENTS WHO COMMIT INFRACTIONS: FROM LISTENING TO THE SUBJECT TO THE PRODUCTION OF DOCUMENTS
DOI:
https://doi.org/10.12957/polemica.2022.81677Abstract
The current work discusses the significance of maintaining the analyst’s discourse in legal institutions that care for adolescents in conflict with the law, the majority of whom come from a social system marked by social exclusion and racism, a condition that places them in a passive position in the face of the institutional master’s discourse in the normalization and orientation work. Accordingly, the proposal is supported by the fact that only by listening to adolescents can it be possible to summon a subject involved in their act and responsible for changes in the course of the choices they make. Therefore, the hypothesis attributed is that it is only possible to listen to the subject in the legal institution if the psychoanalyst is present in it and if he operates the turn in institutional discourses, provided that the analyst also writes evaluation documentation that supports decisions about the measures applied. An analysis of a case will be presented, in which the reports demonstrate how the strength of the institutional master’s discourse actions in disciplining the adolescent through his condition of passivity, listening only to the institutional actors who issue the documented responses.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Cabem ao autor/autora os direitos autorais dos artigos publicados na Polêm!ca, resguardando-se à revista o direito de primeira publicação. Cientes, revista e autores/as, que todos os artigos são de uso gratuito, para fins educacionais e não-comerciais, permitindo que outros remixem, adaptem e construam sobre o trabalho, desde que citada a fonte, quando da sua utilização integral ou parcial, de acordo com a licença Creative Commons CC BY-NC.
O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Respeitando a licença autoral adotada pela Polêm!ca, estimulamos nossos leitores a promover, refletir e escrever, a partir das nossas publicações, incluindo nas citações o link para o artigo disponível no site da Revista Polêm!ca, sempre que um artigo for citado ou replicado, e observando a grafia correta do nome da revista Polêm!ca.
Todo o conteúdo de terceiros (imagens, trechos, citações, etc.) deverá possuir referências a sua fonte original adicionadas como notas de rodapé ou referências bibliográficas com sua devida identificação.
Artigos submetidos que contiverem citações, tabelas ou imagens extraídas de outras publicações não serão aceitos, caso possuam mais conteúdo de terceiros do que conteúdo original.
Revista Polêm!ca está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.