ENVIRONMENTAL EDUCATION AND PARTICIPATORY MANAGEMENT OF NATURAL RESOURCES: REQUIRED INTERACTION FOR THE EMERGENCE OF A NEW PARADIGM
DOI:
https://doi.org/10.12957/polemica.2012.3737Abstract
In recent decades, concern about environmental issues deserving attention is everywhere on the planet. In this sense, we see an action in environmental education essential, able to support the understanding of the interrelationships between man and the environment, aiming thus the conquest of new social and environmental relationships. Thus, this article consists of a paper that aims to reflect on how environmental education can contribute to the formation of critical and responsible citizens, able to participate in a democratic political decisions, economic development of present and future generations . For this we used to dialogue with the authors considered a reference in research on environmental education and participatory management: Freire (2005); Reigota (2006, 2007), Leff (2001, 2006) and others. At the end, one realizes that the interrelationship of participatory management of natural resources and critical environmental education, ethics and emancipatory is of fundamental importance in the exercise of citizenship and the preservation and solving environmental problems.
Keywords: sustainable development, environmental education, participatory managementPublished
How to Cite
Issue
Section
License
Cabem ao autor/autora os direitos autorais dos artigos publicados na Polêm!ca, resguardando-se à revista o direito de primeira publicação. Cientes, revista e autores/as, que todos os artigos são de uso gratuito, para fins educacionais e não-comerciais, permitindo que outros remixem, adaptem e construam sobre o trabalho, desde que citada a fonte, quando da sua utilização integral ou parcial, de acordo com a licença Creative Commons CC BY-NC.
O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Respeitando a licença autoral adotada pela Polêm!ca, estimulamos nossos leitores a promover, refletir e escrever, a partir das nossas publicações, incluindo nas citações o link para o artigo disponível no site da Revista Polêm!ca, sempre que um artigo for citado ou replicado, e observando a grafia correta do nome da revista Polêm!ca.
Todo o conteúdo de terceiros (imagens, trechos, citações, etc.) deverá possuir referências a sua fonte original adicionadas como notas de rodapé ou referências bibliográficas com sua devida identificação.
Artigos submetidos que contiverem citações, tabelas ou imagens extraídas de outras publicações não serão aceitos, caso possuam mais conteúdo de terceiros do que conteúdo original.
Revista Polêm!ca está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.