THE POETICS OF RADIO IN JACQUES COPEAU AND PIERRE SCHAEFFER: THE VOICE OF INTIMACY

Authors

  • ALEXANDRE SPERANDÉO FENERICH

DOI:

https://doi.org/10.12957/polemica.2012.2987

Abstract

Pierre Schaeffer and Jacques Copeau build the notion of intimacy listening, proper  to the vocal emission in radio, especially  in the situation of poetic or dramatic readings. Thus they define a way of listening, linked to  a particular use of the voice - differentiating it from the actor’s voice in the theater - and in a determining relationship with the  technical and environmental characteristics of the microphone, radio broadcasting and sound recording. This research of the poetics of radiophonic voice is contemporaneous to the creation of concrete music by Pierre Schaeffer.

Key-words:  the creation of a mode of listening; intimacy listening; the voice of poetry in radio; microphone; radio broadcasting; sound recording.

Author Biography

ALEXANDRE SPERANDÉO FENERICH

Flautista, compositor, pesquisador e sound designer. Tem um trabalho musical voltado para a investigação da escuta e suas relações com o olhar e o corpo. Compositor de música eletroacústica, trabalha neste campo musical desde sua graduação em música, na Unicamp. Teve uma passagem pelo Rio de Janeiro, onde fez um mestrado em música eletroacústica com Rodolfo Caesar e mantém vínculos de criação com Tato Taborda, Mauro Costa, Virginia Flores e Denise Milfont. Em São Paulo, está concluindo um doutorado em musicologia, e pesquisa a obra fundadora da música concreta, a Symphonie pour un Homme Seul. Além disso, ali criou com Giuliano Obici o duo de experimentações audiovisuais N-1, no qual alia as experiências para ver-ouvir, em performances ao vivo

Published

2012-04-10

How to Cite

FENERICH, A. S. (2012). THE POETICS OF RADIO IN JACQUES COPEAU AND PIERRE SCHAEFFER: THE VOICE OF INTIMACY. POLÊM!CA, 11(1), 15 a 34. https://doi.org/10.12957/polemica.2012.2987

Issue

Section

HÍBRIDOS