MULTIMODALIDADE E EFEITOS DE SENTIDO NO GÊNERO MEME
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2019.36955Keywords:
multimodalidade, gêneros, memes, práticas sociaisAbstract
Considerando a importância de compreender a natureza constitutiva dos gêneros influenciada pelos recursos tecnológicos digitais, este trabalho tem como objetivo discutir a multimodalidade presente no gênero meme. A partir de uma análise multimodal à luz dos pressupostos teóricos abordados por Jewitt e Hiippala, apresentam-se alguns memes coletados no Facebook, estabelecendo uma taxonomia desses autores para a análise da multimodalidade relacionada aos principais usos desse gênero como dinâmica social. Utiliza-se uma abordagem qualitativa, abrangendo aspectos da linguagem visual e verbal, bem como elementos interativos de comunicação social. A análise permitiu concluir que as representações semióticas desses textos, facilmente replicáveis, seja por meio de crítica, humor ou carga emocional, promovem impactos nas práticas sociais.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).