Speaking Ourselves, writing the life: “escrevivência”, memory and the rewriting of slum in Conceição Evaristo’s Becos da Memória
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2025.89161Keywords:
Conceição Evaristo; “Escrevivência”; Memory; Imaginative exercise.Abstract
This study is dedicated to investigating the novel Becos da Memória (2018) by Conceição Evaristo, with the aim of analysing the concept of “escrevivência” as a creative tool that seeks to develop new meanings for individual and collective experiences beyond what is recorded in archives or memory. “Escrevivência” can be understood as an imaginative exercise that highlights the ethical responsibility inherent in the act of storytelling, demonstrating a pursuit of an appropriate aesthetic way to depict the lives of the dispossessed. It shifts the text from being a source of purely speculative pleasure to a political stance, characterised by the way in which writing searches for and appropriates stories and experiences.
Downloads
References
ANZALDÚA, Glória. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Trad. Édna de Marco. Estudos Feministas, v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012, p. 179-213.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz, 1979.
DALCASTAGNÈ, Regina. Para não ser trapo no mundo: as mulheres negras e a cidade na narrativa brasileira contemporânea. Estudos de literatura brasileira contemporânea. Brasília, s/v, n. 44, p. 289-302, jul. 2014.
FONSECA, Maria Nazaré Soares. Costurando uma colcha de memórias. In: EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. Rio de Janeiro, Pallas, 2018, p. 152-158.
FONSECA, Maria Nazaré Soares. Escrevivência: sentidos em construção. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabela Rosado (Org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro, Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 58-74.
EMECHETA, Buchi. Cabeça fora d’água. Trad. Davi Boaventura. Porto Alegre: Dublinense, 2024.
EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro, Pallas, 2018.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe, um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (Org.). Representações performáticas brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007, p. 16-21.
EVARISTO, Conceição. Nos gritos d’Oxum quero entrelaçar minha escrevivência. In: DUARTE, Constância Lima et. al. Arquivos Femininos: Literatura, valores, sentidos. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2014, p. 25-33.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Bernardo Leitão et. al. Campinas, São Paulo: Editora UNICAMP, 2003.
MARINGOLO, Cátia Cristina Bocaiuva. Ponciá Vivêncio e Becos da memória de Conceição Evaristo: construindo histórias por meio de retalhos de memórias. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, São Paulo, 2014.
RICOUER, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad. Alain François et al. Campinas, São Paulo: Editora UNICAMP, 2007.
SANTOS, Miriam Cristina dos. Intelectuais negras: prosa negro-brasileira contemporânea. 2018. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.

Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.




