Aestheticization processes in Donna Tartt’s The Secret History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2025.86809

Keywords:

pós-autonomia, anestética, estética, contemporâneo, Donna Tartt

Abstract

This article aims to analyze the ways in which the aestheticization processes, as defined by Josefina Ludmer in her theorizations on the literature field post-autonomous structure, influenced the reception of Donna Tartt’s first novel, The Secret History (1992). Bearing in mind the book’s still longing presence, we seek to understand how the work’s first assessment resulted in the book’s resurgence inside a social media imagistic movement named “dark academia”, understanding as well how anaesthetics forms, as stated by Susan Buck-Morss, shape The Secret History current place in literature and it illustrates a contemporary perception of a post-autonomous literary field that seeks to disguise its market guidelines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ruan Felipe Madela Lima, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

É aluno de mestrado no Programa de Pós-Graduação de Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) em Literaturas de Língua Inglesa. É bolsista CAPES com pesquisa de foco interseccional envolvendo classe, sexualidade e estética nos romances Brideshead Revisited (1945), de Evelyn Waugh e The Secret History (1992), de Donna Tartt. É bacharel e licenciado em Letras – Inglês/Literaturas também pela UERJ e coorganizador do livro “Contemporaneidade em discurso: Contribuições da análise do discurso sobre questões do nosso tempo”.

References

BAELO-ALLUÉ, Sonia. Bret Easton Ellis’s Controversial Fiction: Writing Between High and Low Culture. London: Continuum, 2011.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter et al. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Tradução: Marijane Lisboa et al. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2012, p. 11-42.

BOURDIEU, Pierre. A conquista da autonomia: a fase crítica da emergência do campo. In: BOURDIEU, Pierre. As regas da arte: génese e estrutura do campo literário. Tradução: Miguel Serras Pereira. Lisboa: Editorial Presença, 1996, p. 67-138.

BUCK-MORSS, Susan. Estética e anestética: uma reconsideração de A obra de arte de Walter Benjamin. In: BENJAMIN, Walter et al. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Tradução: Marijane Lisboa et al. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2012, p. 173-222.

BURKE, Edmund. Edmund Burke, Investigação filosófica sobre a origem de nossas ideias do belo e do sublime (I, II e III). In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (org.). A pintura: textos essenciais, vol. 4. Tradução: Magnólia Costa (coord.). 3 ed. São Paulo: Editora 34, 2022, p. 85-95.

CURNUTT, Kirk. Teenage Wasteland: Coming-of-Age Novels in the 1980s and 1990s. Critique: Studies in Contemporary Fiction, Philadelphia, v. 43, n. 1, p. 93-111, mar. 2010. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00111610109602174. Acesso em: 21/01/2023.

EAGLESTONE, Robert. Contemporary Fiction: A Very Short Introduction. Gosport: Oxford University Press, 2013.

HARGREAVES, Tracy. Donna Tartt’s The Secret History: a reader’s guide. New York: Bloomsbury Publishing, 2001.

LUDMER, Josefina. “Literaturas postautónomas: otro estado de la escritura”. In: LUDMER, Josefina. Lo que vendrá. Una antología. Buenos Aires: Eterna Cadência Editora, 2020, p. 315-327.

MAHONEY, Maura. The Packaging of a Literary Persona. The Baffler, Nova York, n. 4, p. 116-120, dez.-mar., 1993. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/43554626?workspaceFolderId=b42e6c05-fc60-4016-8163-c0f65cd972f5&orderBy=updatedOn&orderType=desc&index=3. Acesso em: 22/06/2024.

MORAN, Joe. The Reign of Hype: The Contemporary Star System. In: MORAN, Joe. Star Authors: Literary Celebrity in America. London: Pluto Press, 2000. p. 35-57. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/j.ctt18fsc1t. Acesso em: 10/06/2024.

MURRAY, Simone. Dark Academia: Bookishness, Readerly Self-fashioning and the Digital Afterlife of Donna Tartt’s The Secret History. In: English Studies, Amsterdã, v. 104, n. 2, p. 347-364, fev. 2023. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0013838X.2023.2170596. Acesso em: 12/01/2024.

POWERS, John. The MTV Novel Arrives. Film Comment, Nova York, v. 21, n. 6, p 44-46, nov.-dez., 1985. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/43453126. Acesso em: 22/06/2024.

SLUSSER, George. Literary MTV. In: Mississippi Review, Mississipi, v. 16, n. 2/3, 1988. p. 279-288. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/20134181?workspaceFolderId=b42e6c05-fc60-4016-8163-c0f65cd972f5&orderBy=updatedOn&orderType=desc&index=0. Aceso em: 22/06/2024.

TARTT, Donna. A história secreta. 2º ed. Trad. Celso Nogueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

Published

2025-06-23

How to Cite

RUAN FELIPE MADELA LIMA. Aestheticization processes in Donna Tartt’s The Secret History. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 24, n. 48, p. 754–775, 2025. DOI: 10.12957/palimpsesto.2025.86809. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/86809. Acesso em: 10 dec. 2025.