Poema “Macumba”, de Odailta Alves: uma abordagem do racismo como elemento cultural e ideológico
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2025.86772Keywords:
Representação cultural, Racismo, Religiosidades afro-brasileiras, Odalita AlvesAbstract
When it comes to the formation of a society with a colonial past, the barriers that block the understanding of cultural manifestations, including their ethnic-racial markers, are considered implicit. We aim to evidence the cultural representation of the poem “Macumba” by writer Odailta Alves (2016) from Pernambuco. The construction of the understanding of “candomblé” is based on reflexively accommodated images, as the noun “macumba” refers to a depreciative view. We highlight the awareness of the denomination “candomblé” and the strategy to promote knowledge about its entities, each related to the element of nature they represent. The cultural representation of the analyzed text projects an anthropological approach, provoking reflections on the place of Afro-Brazilian religions.
Downloads
References
ALVES, Miriam. A literatura negra feminina no brasil: pensando a existência. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as, Goiás, v. 1, n. 3, nov. 2010-fev. 2011, p. 181-189. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/view/280. Acesso em: 04 jan. 2023.
ALVES, Odailta. A construção de um verbete [Depoimento]. Continente. 239. ed., nov. 2020. Disponível em: https://revistacontinente.com.br/edicoes/239/a-construcao-de-um-verbete. Acesso em: 10 jun. 2024.
ALVES, Odailta. Clamor negro. 5. ed. Recife: Edição da Autora, 2016.
AUGEL, Moema Parente. A imagem da África na poesia afro-brasileira contemporânea. Afro-Ásia, Salvador, n. 19/20, 1997, p. 183-199.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila; Eliana Lourenço de Lima Reis; Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
BOSI, Alfredo. Cultura brasileira e culturas brasileiras. In: Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992, p. 308-345.
BOURDIEU, Pierre. A conquista da autonomia: a fase crítica da emergência do campo. In: As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Tradução: Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. (Orgs.). 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
COUTINHO, Fernanda Maria Abreu. Pierre Bourdieu e a gênese do campo literário. Rev. de Letras, v. 1/2, n. 25, jan/dez. 2003, p. 53-59.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução: Maria Manuela Galhardo. 2. ed. Algés: DIFEL, 2002a.
CHARTIER, Roger. Pierre Bourdieu e a história: debate com José Sérgio Leite Lopes. Topoi. Rio de Janeiro, mar. 2002b, p. 139-182.
COSTA E SILVA, Alberto da. O Brasil, a África e o Atlântico no século XIX. Estudos Avançados, v. 8, n. 21, ago. 1994, p. 21-42.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. Tradução: Sofia Rodrigues. Lisboa: Rolo e filhos artes gráficas, 2003.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Cartografias dos estudos culturais: uma versão latinoamericana. ed. on-line. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FANON, Frantz Omar. Racismo e cultura. Brasil: Terra sem Amos, [1956] 2021.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (SECAD). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal no. 10.639 /03. Brasília: MEC, 2005.
MUNANGA, Kabengele. Negritude e identidade negra ou afrodescendente: um racismo ao avesso? Revista da ABPN, v. 4, n. 8, 2012. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/246. Acesso em: 25 jun. 2024.
PAZ, Octávio. Signos em rotação. São Paulo: Editora Perspectiva S.A, 1972.
VERGER, Pierre Fatumbi. Orixás. ed. on-line. Salvador: Corrupio, [201-].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.

Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.




