A voz no audiolivro: performance, construção estética e metalepse literária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2025.86229

Keywords:

Literatura, Audiolivro, voz, performance

Abstract

In the most recent media context, we identify the popularity attributed to audio resources. Podcasts, audio description tools, and audiobooks are some of the formats that have currently gained presence in social interactions, leading us to question how sound resources are shaping experiences and generating renewed language practices. Within this scenario, in this work, we propose an investigation into the literary audiobook, examining the language characteristics of the audiobook, especially from the studies of voice in performance. For this analysis, we draw on investigations of voice in performance from Paul Zumthor (2018), and then verify how this voice gains body (Barthes, 1990) and is capable of provoking situations of literary metalepsis (Genette, 1995).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Luis Salermo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pesquisador de Pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica (PUC). São Paulo/ SP. Brasil.

Diana Navas, Pontifícia Universidade Católica

Professora no Programa de Pós-graduação em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica (PUC). São Paulo/ SP. Brasil. 

References

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Tradução de Léa Moraes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BENVENISTE, Émile. (1970). O aparelho formal da enunciação. In: Problemas de linguística geral II. Tradução de Eduardo Guimarães et al. Campinas, SP: Pontes, 1989. p. 81-90.

MARUCHEL, Humberto. No pé do ouvido: a revolução do audiolivro na era dos streams. Disponível em: <https://bravo.abril.com.br/literatura/no-pe-do-ouvido-a-revolucao-do-audiolivro-na-era-dos-streams > 2024. Acesso em 10 de Julho de 2024.

CONTINO, Gabriel. Um garoto chamado Rorbeto [audiolivro]. São Paulo: Melhoramentos, 2020. Narrado por Gabriel Contino. Disponível em: https://www.audible.com.br/webplayer?asin=B0CGHVZPPX&contentDeliveryType=SinglePartBook&isSample=false&ref_=a_minerva_cloudplayer_B0CGHVZPPX&overrideLph=false&initialCPLaunch=true. Acesso em: 20 de maio de 2025.

FREDERICO, Aline; CARDOSO, Elizabeth (orgs.) Literatura digital para crianças e jovens: teoria e prática da experiência estética. São Paulo: Educ, 2024.

GENETTE, G. O Discurso da Narrativa. Lisboa: Vega, 1995.

HAVE, Iben; PEDERSEN, Birgitte Stougaard. Reading Audiobooks. In: Beyond Media Borders, Volume 1. Intermedial Relations among Multimodal Media. Sweden, 2021. Disponível em: <https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/42926/2021_Book_BeyondMediaBordersVolume1.pdf?sequence=1&page=218#page=218 > Acesso em: 20 de julho de 2024.

HOLDERBAUM, Flora Ferreira. Pensar as vozes - Vocalizar o Logos: das possibilidades de emergência de outras vocalidades. (Tese) Programa de pós-graduação em Música - Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2019.

LIBRANDI, Marília. Escrever de ouvido: Clarice Lispector e os romances da escuta. Belo Horizonte: Relicário, 2020.

RUBERY, Matthew. Audiobooks, literature, and sound studies. Londres: Routledge, 2014.

SCHITTINE, Denise. Audiolivros: desafios de produção, voz do narrador e público-leitor. SCRIPTA, v. 26, n. 56, p. 256-269, 1º quadrimestre de 2022.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: UBU, 2018.

Published

2025-06-23

How to Cite

SALERMO, Renan Luis; DIANA NAVAS. A voz no audiolivro: performance, construção estética e metalepse literária. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 24, n. 48, p. 610–622, 2025. DOI: 10.12957/palimpsesto.2025.86229. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/86229. Acesso em: 30 jun. 2025.