A problemática da (in)definição do conto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2025.83301

Keywords:

Conto, Conto moderno, Conto clássico

Abstract

This article seeks to reflect on the short story genre and its imprecise limits. In an attempt to delimit the essential characteristics of the genre, we propose to understand it, initially, as a result of orality, always moralizing in nature. Poe establishes guidelines for another type of short story: the unity of effect and its consequent brevity. Furthermore, it creates another logic for the tale: it starts to tell two stories: the apparent one and a second one that is encrypted in the first. Chekhov once again transforms the logic of the genre, with his open endings and plots based on common human beings and their everyday woes. Based on considerations regarding the historical development of the genre and anchored in authors and theorists of the short story, we intend to understand it as a plural genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sidnei Luiz Flach, Unioeste

Possui graduação em Letras Português/Espanhol pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2004). Especialista em Literatura Brasileira e Arte (2005); Educação do campo (2014); Literatura brasileira (2024); Teoria da Literatura e Produção de texto (2024) e Literatura Contemporânea (2024). Professor da Educação Básica, é mestre pelo Mestrado Profissional em Letras – ProfLetras, da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atualmente é doutorando do PPGL da Unioeste, Cascavel, na linha de pesquisa: Literatura, memória, cultura e ensino.

References

ANDRADE, Mário de. O empalhador de passarinho. São Paulo: Martins; Brasília: INL, 1972.

ANGELIDES, Sophia. A. P. Tchekhov: Cartas para uma Poética. São Paulo: Edusp, 1995.

BOYD, William. A short history of the short story. Prospect. 2006. Disponível em: https://www.prospectmagazine.co.uk/culture/57299/a-short-history-of-the-short-story. Acesso em: 16 jan. 2024.

CASTAGNINO, Raúl Héctor. Suertes del cuento y destinos del artefacto. In: PACHECO, Carlos; BARRERA LINARES, Luis. (Compiladores). Del cuento y sus alrededores: aproximaciones a una teoría del cuento. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana, 1993.

CORTÁZAR, Julio. Valise de cronópio. São Paulo: Perspectiva, 2006.

KIEFER, Charles. A poética do conto: de Poe a Borges – um passeio pelo gênero. São Paulo: Leya, 2011.

OMIL, Alba; PIÉROLA, Raúl. El cuento y sus vecinos. In: PACHECO, Carlos; BARRERA LINARES, Luis. (Compiladores). Del cuento y sus alrededores: aproximaciones a una teoría del cuento. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana, 1993.

PIGLIA, Ricardo. Formas breves. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

POE, Edgar Allan. Edgar Allan Poe: medo clássico. Rio de Janeiro: Darkside Books, 2017.

POE, Edgar Allan. Hawthorne y la teoría del efecto em el cuento. In: PACHECO, Carlos; BARRERA LINARES, Luis. (Compiladores). Del cuento y sus alrededores: aproximaciones a una teoría del cuento. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana, 1993.

QUIROGA, Horacio. A galinha degolada. Revista Qorpus. 2019. Disponível em: https://qorpuspget.paginas.ufsc.br/files/2019/11/ Traduções8_Qorpus-v9-n2_Valdez_Moura.pdf. Acesso em: 4 dez. 2023.

REIS, Luzia. O que é conto. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1992.

TCHEKHOV, Anton Pavlovitch. A dama do cachorrinho e outros contos. 6. ed. Organização, tradução, posfácio e notas de Boris Schnaiderman. São Paulo: Ed. 34, 2014.

ZAVALA, Lauro. Breve historia de la teoría del cuento. Youtube. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kU5n7ZIPQ-Q. Acesso em: 15 dez. 2023.

Published

2025-01-28

How to Cite

FLACH, Sidnei Luiz. A problemática da (in)definição do conto. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 24, n. 47, p. 339–354, 2025. DOI: 10.12957/palimpsesto.2025.83301. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/palimpsesto/article/view/83301. Acesso em: 21 may. 2025.

Issue

Section

Estudos de Literatura (Tema livre)