Inventio e invenção na sátira atribuída a Gregório de Matos: o caso retórico e o caso Augusto de Campos
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2024.79618Keywords:
Augusto de Campos, Gregório de Matos, barroco, retórica, poesia verbivocovisual.Abstract
Bearing in mind the importance of Gregorio de Matos’s comical satire to brazilian poet Augusto de Campos, especially as an extrinsic constituent of his verbivocovisual project, our article institutes a critical comparison between two possible figurations of Gregório de Matos’s persona. The first, that which contemplates the “baroque” entity through a perspective which takes into account the material contingencies and conditions of its historical time, under the regime of iberian counter-reformist aemulatio; the second, that which focuses on the canonical permanence of Gregorian satire in the works of a prominent contemporary brazilian author. This is ultimately a diachronic dialogue initiated by the concretist poet and embodied by his poetic performance.
Downloads
References
AGUILAR, Gonzalo. O olhar excedido. In: SÜSSEKIND, Flora; GUIMARÃES, Júlio Castañon (orgs.). Sobre Augusto de Campos. Rio de Janeiro: 7Letras; Fundação Casa de Rui Barbosa, 2004.
AGUILAR, Gonzalo; CÁMARA, Mario. A máquina performática: a literatura no campo experimental. Tradução de Gênese Andrade. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.
AGUILAR, Gonzalo. Poesia concreta brasileira: as vanguardas na encruzilhada modernista. São Paulo: Edusp, 2005.
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução de Manuel Alexandre Júnior. In: Obras completas de Aristóteles (org. Antonio Pedro Mesquita), vol. III, tomo I. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005.
CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Cid (orgs.). Entredados. São Paulo: Laranja Original, 2022.
CAMPOS, Augusto de. Invenção: de Arnaut e Raimbaut a Dante e Cavalcanti. São Paulo: ARX, 2003
CAMPOS, Augusto de. Poesia antipoesia antropofagia & cia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
CAMPOS, Augusto de. O anticrítico. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
CAMPOS, Augusto de. Outro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos: 1950-1960. 5. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2014.
CAMPOS, Haroldo de. A questão gregoriana. In: CAMPOS, Haroldo de. O sequestro do Barroco na Formação da literatura brasileira: o caso Gregório de Matos. São Paulo: Iluminuras, 2011.
CAMPOS, Haroldo de. O arco-íris branco. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
CARVALHO, Maria do Socorro Fernandes de. Introdução ao caráter misto dos gêneros poéticos e retóricos. In: Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, [S.l.], v. 20, n. 33, dez. 2013. ISSN 2446-6905. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/19775/14259>. Acesso em: 01 jul. 2023.
CÍCERO. Do orador. Tradução de Adriano Scatolin. In: SCATOLIN, Adriano. A invenção no Do orador de Cícero: um estudo à luz de Ad Familiares I, 9, 3. Tese de doutorado da USP, 2009. Disponível na rede: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8143/tde-19022010-165443/publico/ADRIANO_SCATOLIN.pdf>. Acesso em: 04 jul. 2023.
COSTA LIMA, Luiz. Vida e mimesis. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Tradução de Rogério da Costa. São Paulo: Iluminuras, 2005.
FLORES, Guilherme Gontijo; GONÇALVES, Rodrigo Tadeu. Algo infiel corpo performance tradução. Florianópolis: Cultura e Barbárie; São Paulo: n-1 edições, 2017.
GRACIÁN, Baltasar. Agudeza y arte de ingenio. In: Obras completas. Madrid: Aguilar, 1967.
HANSEN, João Adolfo. A sátira e o engenho: Gregório de Matos e a Bahia do século XVII. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
HANSEN, João Adolfo. Agudezas seiscentistas e outros ensaios. São Paulo: Edusp, 2019.
HANSEN, João Adolfo. Para que todos entendais: poesia atribuída a Gregório de Matos e Guerra: Letrados, manuscritura, retórica, autoria, obra e público na Bahia dos séculos XVII e XVIII. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. v. 5.
JACKSON, Kenneth David. Augusto de Campos e o trompe-L’oeil da poesia concreta. In: SÜSSEKIND, Flora; GUIMARÃES, Júlio Castañon (orgs.). Sobre Augusto de Campos. Rio de Janeiro: 7Letras; Fundação Casa de Rui Barbosa, 2004.
MATOS, Claudia Neiva de. Vanguardas poéticas e tecnologias sonoras: poesia é risco. In: Revista Matraga, Rio de Janeiro, v.17, n.27, jul./dez. 2010.
MATOS, Gregório de. Poemas escolhidos (org. José Miguel Wisnik). São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
OLIVEIRA, Ana Lúcia de. Configurações da persona satírica na “Musa Praguejadora” atribuída a Gregório de Matos. In: MACHADO, L.; SODRÉ, P. R.; SALGUEIRO, W. (org). Pessoa, persona, personagem. Vitória: PPGL/Letras, 2009.
OLIVEIRA, Ana Lúcia de. Por quem os signos dobram: uma abordagem das letras jesuíticas. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2003.
PÉCORA, Alcir. Teatro do sacramento: a unidade teológico-retórico-política dos sermões de Antônio Vieira. São Paulo: Edusp; Campinas: Editora da Unicamp, 1994.
PERLOFF, Marjorie. O gênio não original: poesia por outros meios no novo século. Tradução de Adriano Scandolara. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
POUND, Ezra. ABC da Literatura. Tradução de Augusto de Campos e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 2006.
QUINTILIANO, Marco Fábio. Instituição oratória. Tradução de Bruno Fregni Basseto. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.
SÜSSEKIND, Flora. Coro a um: notas sobre a “cançãonoturnadabaleia”. In: Revista Gragoatá, n. 12, 1. sem. 2002.
TESAURO, Emanuel. Tratado dos ridículos. Tradução de Claudia De Luca Nathan. Campinas: IEL-CEDAE-Unicamp, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.