Genre analysis opinion article in the textbook in the light of the critical analysis of genres: reflections to teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.78739

Keywords:

textual genres, teaching, textbook opinion article.

Abstract

The article sought to investigate how the teaching of the textual genre "opinion article" is proposed in the textbook "Geração Alpha Língua Portuguesa: Ensino Fundamental do 9º Ano," authored by Everaldo Nogueira, Greta Marchetti, and Mirela Cleto (2018). Based on the critical analysis of genres, we examined whether the methods proposed for teaching this genre in the aforementioned textbook are presented in a critical and reflective manner. For this purpose, this research is grounded in the theoretical framework of genre analysis by Bakhtin (1997), primarily drawing on the contributions of critical discourse analysis, such as those by Jonh Swales (1990), Bawarshi and Reiff (2013), and Bezerra (2012), which are guided by rhetorical and sociorhetorical analysis, as well as Systemic Functional Linguistics (SFL). This strengthens arguments around effective teaching of the genre and its cognitive skills or abilities (BNCC, 2018). We conclude that the approach in the analyzed textbook is not sufficient for the teaching-learning process of genres, specifically the opinion article genre.

Author Biographies

Rizia Amanda Pereira Ramos, Universidade Estadual do Piauí (UESPI)

Mestranda em Letras - Linguística - pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Estadual do Piauí. Integrante do Grupo de Pesquisa em Ensino, Leitura e Discurso na Contemporaneidade (GPELD) e do grupo de pesquisa em Linguística Textual - (TEXTUALE); Pós-Graduada em Docência do Ensino Superior pelo Instituto de Ciências Sociais e Humanas (ICSH); graduada em Licenciatura Plena em Letras Português pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). No mestrado, atua com pesquisas na área de Análise de Discurso materialista com ênfase no discurso humorístico e tem interesse pelos discursos midiáticos. Possui o auxílio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Piauí - FAPEPI.

Maria Verônica Monteiro Lima, Universidade Estadual do Piauí (UESPI)

Mestranda em Linguística (PPGL-UESPI). Membra do grupo de estudo TEXTUALE (UESPI). Graduada em Letras Português (UESPI); Pós-graduada em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira. Atua nas seguintes áreas de pesquisas: Linguística Textual (Referenciação, Acessibilidade dos Referentes, Argumentação, Discursos Midiáticos). Possui o auxílio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Piauí - FAPEPI

References

BAKHTIN, Mihkail. Estética da Criação Verbal. Trad. Marina Appenzellerl. 2º ed. São Paulo Martins Fontes, 1997.

BATHIA, Vijay k. Análise de gênero hoje. In: BEZERRA, Benedito; BIAZZI, Bernadete Rodrigues; CAVALCANTE, Mônica Magalhães [orgs]. Genêros e sequências textuais. Recife: Edupe. 2009.

BAWASHI, Ani S. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino/ Anis S. Bawarshi, Mary Jo Reiff; tradução Benedito Gomes Bezerra. 1º ed. – São Paulo: Parábola, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais:

Primeiro e Segundo Ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa/Secretaria da

Educação Fundamental – Brasília: MEC/SF, 1998.

BEZERRA, Benedito Gomes. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta) teóricas

e conceituais. 1º ed, São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

BIASI-RODRIGUES, B.; BEZERRA, B. G. Propósito comunicativo em análise de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, v. 12, n. 1, p. 231-249, 2012.

NOGUEIRA. Everaldo. Et al. Geração Alpha Língua Portuguesa: ensino fundamental: anos finais. 2 ed. São Paulo: Edições SM, 2018.

SWALES. M.John. Genre Analysis. English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press. 1990.

Published

2023-12-12

How to Cite

Ramos, R. A. P., & Lima, M. V. M. (2023). Genre analysis opinion article in the textbook in the light of the critical analysis of genres: reflections to teaching. Palimpsesto - Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Letras Da UERJ, 22(43), 174–191. https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.78739