Linguistic beliefs and linguistic prejudice: reflections on Educational Sociolinguistics in the context of basic education
DOI:
https://doi.org/10.12957/palimpsesto.2023.77536Keywords:
linguistic beliefs, Educational Sociolinguistics, linguistic prejudice.Abstract
When it comes to language and representation, it is common to think about it through a subjective perspective of language. The study of linguistic beliefs and attitudes is related to a subject that has already been addressed by different authors, such as Cyranka (2007) and Pereira & Costa (2012). This article brings out a proposal of revisiting the theme of linguistic beliefs, presenting a study in the area of Educational Sociolinguistics that was developed in a sixth-grade class of Elementary School (Torres, 2014). Therefore, this article aims to entice reflections on the need of introducing Educational Sociolinguistics in Basic Education as a way to fight linguistic prejudice in the school context.
References
ANDRADE, C. D. de. Boitempo: Esquecer para lembrar. Rio de Janeiro: Record, 2017 [1979]. p. 129.
BAGNO, M. A norma oculta: língua e poder na sociedade brasileira. São Paulo: Parábola editorial, 2003.
BAGNO, M. A língua de Eulália: novela sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2011a.
BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2011b.
BANDEIRA, M. Poesias: A cinza das horas, Carnaval, O ritmo dissoluto, Libertinagem, Estrela da manhã, Lira dos cinquent’anos, Belo Belo, Opus 10. 7. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1970. p. 193.
BOURDIEU, Pierre. A produção e a reprodução da língua legítima. In: A economia das trocas linguísticas. São Paulo: Edusp, 2008. p.29-52.
CARRARO, F. P.; LOREGIAN-PENKAL, L.. Crenças e atitudes linguísticas de acadêmicos participantes do Projeto Pibid em relação à língua espanhola. In: FRANCESCHINI, L. T.; LOREGIAN-PENKAL, L.. Sociolinguística: estudos de variação, mudança e atitudes linguísticas. Guarapuava: Editora Unicentro. 2018, p. 205-227.
CYRANKA, L. F. M. Atitudes linguísticas de alunos de escolas públicas de Juiz de Fora – MG. 2007. 174 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007.
CYRANKA, L. F. M. Sociolinguística aplicada à educação. In: Sociolinguística, sociolinguísticas: uma introdução. São Paulo: Editora Contexto, 2016, p. 167-176.
LAGARES, X. C. Qual política linguística? Desafios glotopolíticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.
LABOV, W. O estudo da língua em seu contexto social. In: Padrões sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 215-299 [1972].
PEREIRA, T.; COSTA, D. Representação linguística: perspectivas práticas e teóricas. In: Revista Gragoatá. v. 17, n. 32, 30 jun. 2012.
TORRES, F. S. S. Estudo de crenças e preconceito linguísticos em alunos do sexto ano de uma escola do município de Paracambi (RJ). 2014. 89 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Palimpsesto journal publishes original articles and reviews in the field of Literature, Language and Linguistics. We also publish mixed and/or thematic issues, with articles and reviews in Portuguese, English, Spanish, and French.
Authors retain copyright and grant the journal the right of its first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attributions License, which allows sharing of the work with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Palimpsesto uses a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license.