Educação linguística em segunda língua: uma análise comparativa da Swedish Sign Language (SSL) e da Libras
Language education in a second language: a comparative analysis of Swedish Sign Language (SSL) and Libras
DOI:
https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85133Keywords:
Comparative research, Language teaching, Linguistic educationAbstract
This work aims to compare language education in a second language (L2) that takes place in Sweden, with the Swedish Sign Language (SSL), to the one that takes place in Brazil, with the Brazilian Sign Language (Libras). Based on the theoretical assumptions of language education (Bagno; Rangel, 2005; Santos, 2010) and the methodology of content analysis, it deals with data from an interview that was granted by a deaf professor of the University of Stockholm. The results point to similarity in relation to the theoretical-methodological aspects of linguistic education in both countries and to difference in relation to adoption of a curriculum guideline, which is present in Sweden and absent in Brazil. Also noteworthy is the Brazilian incipience versus the consolidation of the corpus of Libras and SSL, respectively, for research involving L2. It is concluded that, despite economic limitations, Brazil promotes linguistic education in Libras proportionally to what occurs with SSL in Sweden.
References
BAGNO, Marcos; RANGEL, Egon de Oliveira. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 63-81, 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ rbla/a/LdCCsV35tZzGymcnq8DcW5p/?lang=pt>. Acesso em: 16 jun. 2024.
BARBA, Najara Dalla; SILVA, Lidia da. O ensino de libras como L2 em Curitiba: um mapeamento prelimi- nar. Fórum Linguístico, 2022, vol. 19, n. 4, p. 8615-8634. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5007/1984-
8412.2022.e83551>. Acesso em: 25 dez. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm>. Acesso em: 23 ago. 2023.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm>. Acesso em: 16 jun. 2024.
LOMAS, Carlos (org.). O valor das palavras: falar, ler e escrever nas aulas. Lisboa: ASA, 2003.
MONTES, Aline Lucia Baggio. Reconhecimento de línguas de sinais e educação de surdos no Brasil e na Suécia. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018. Disponível em: <https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11016?show=full>. Acesso em: 16 jun. 2024.
MONTES, Aline Lucia Baggio; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Reconhecimento de línguas de sinais: estudo comparado Brasil-Suécia. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, 2019. Disponível em: . Acesso em: 16 jun. 2024.
MORAIS, Djuliane Mcnamara Jácome de et al. Aprendizagem de Libras como segunda língua: dificuldades dos alunos ouvintes do curso de Letras Libras da UFERSA/Caraúbas-RN no contexto do ensino remoto. In: Congresso Nacional de Educação, 8., 2022, Campina Grande. Anais CONEDU. Campina Grande: Realize, 2022. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_COMPLE- TO_EV174_MD1_ID17346_TB4482_24112022205657.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2024.
NASCIMENTO, Anne Caroline e Silva Goyos. O direito à Libras como língua materna: um estudo sobre a política educacional de educação infantil para crianças surdas na rede municipal de ensino de Curitiba. Dis- sertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: . Acesso em: 16 jun. 2024.
PORTO, Marcelo; SILVA, Lídia da. Expressões policomponenciais em Libras: estatuto e processo de ensino e aprendizagem como L2. Signótica, Goiânia, v. 32, p. e62905, 2021. DOI: 10.5216/sig.v32.62905. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/sig/article/view/62905>. Acesso em: 25 dez. 2024.
SANTOS, Leila Cristina Lima dos. A educação linguística: perspectivas para o ensino da língua portugue- sa nas séries iniciais. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: <https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/14182/1/Leila%20Cristi- na%20Lima%20dos%20Santos.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2024.
SILVA, Lídia da. A cognição e os princípios teóricos e metodológicos ao ensino de Libras para ouvintes: orientações a professores iniciantes. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 3, 2020. p. 197-218. Disponível em:
<https://revistas.uece.br/index. php/linguagememfoco/article/ view/2630>. Acesso em: 25 dez. 2024.
SILVA, Lídia da. Aquisição de segunda língua: o estado da arte da Libras. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 64, 2020. DOI: 10.1590/1981-5794-e11861. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/ article/view/11861>. Acesso em: 25 dez. 2024.
SOUSA, Aline Nunes. et al. Quadro de referência da Libras como L2. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 17,
n. 4, p. 5488-5504, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77339>.
Acesso em: 16 jun. 2024.
TONELLI, Juliana Reichert Assunção. Do ensino de inglês para crianças à educação linguística em língua inglesa com elas: reflexões teóricas e redirecionamentos epistemológicos sob vozes múltiplas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 62, n. 1, p. 58-73, 2023. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.
br/ojs/index.php/tla/article/view/8670567>. Acesso em: 16 jun. 2024.
XAVIER, Rosely Peres. A competência comunicativa do professor de inglês e a sua prática docente: três estu- dos de caso. The ESPecialist, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 1-25, 2001. Disponível em: . Acesso em: 16 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authorization
Matraga – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ is authorized to publish the article submitted here, if it is accepted for online publication. It is attested that the contribution is original, that it is not being submitted to another publisher for publication, and that this statement is the expression of truth.
The works published in Matraga's virtual space – Scientific Journal of the Post-graduate Program in Arts and Humanities of UERJ will be automatically transferred, and your copyright is reserved to Matraga. Its reproduction, in whole or in part, is conditional on the citation of the authors and the data of the publication.

Matraga uses license Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International.