Educação linguística em segunda língua: uma análise comparativa da Swedish Sign Language (SSL) e da Libras

Language education in a second language: a comparative analysis of Swedish Sign Language (SSL) and Libras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85133

Keywords:

Comparative research, Language teaching, Linguistic education

Abstract

This work aims to compare language education in a second language (L2) that takes place in Sweden, with the Swedish Sign Language (SSL), to the one that takes place in Brazil, with the Brazilian Sign Language (Libras). Based on the theoretical assumptions of language education (Bagno; Rangel, 2005; Santos, 2010) and the methodology of content analysis, it deals with data from an interview that was granted by a deaf professor of the University of Stockholm. The results point to similarity in relation to the theoretical-methodological aspects of linguistic education in both countries and to difference in relation to adoption of a curriculum guideline, which is present in Sweden and absent in Brazil. Also noteworthy is the Brazilian incipience versus the consolidation of the corpus of Libras and SSL, respectively, for research involving L2. It is concluded that, despite economic limitations, Brazil promotes linguistic education in Libras proportionally to what occurs with SSL in Sweden.

Author Biographies

Lidia da Silva, Universidade Feceral do Paraná (UFPR)

Doutora e mestra em Linguística (UFSC, 2018) com pesquisa na área de Libras. É professora efetiva do Curso de Graduação em Letras Libras da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Letras da mesma instituição. Coorde- na o NEL – Núcleo de Ensino de Libras – através do qual, via extensão universitária, propaga a Libras à comunidade curitibana. É membro da Associação Brasileira de Linguística Aplicada (ALAB) e da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN).

Cristina Chen, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Graduanda em Educação Matemática, com interesse acadêmico na comparação da aquisição de segunda língua entre o Brasil e outras partes do mundo. Como estudante de matemática e descendente de imigrantes taiwaneses, a linguagem desempenha um papel significativo em sua vida cotidiana. Essa exposição despertou seu interesse e proporcionou oportunidades para se aprofundar nos estudos sobre pedagogia, cultura e as influências adotadas por diferentes regiões na aquisição de uma segunda língua.

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Published

2025-02-26

How to Cite

da Silva, L., & Chen, C. (2025). Educação linguística em segunda língua: uma análise comparativa da Swedish Sign Language (SSL) e da Libras: Language education in a second language: a comparative analysis of Swedish Sign Language (SSL) and Libras. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 32(64), 70–84. https://doi.org/10.12957/matraga.2025.85133

Issue

Section

Linguistic Papers