An approach to initial teacher education in a virtual learning environment

Authors

  • Janayna Bertollo Cozer Casotti Universidade Federal do Espírito Santo
  • Daísa Teixeira Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2019.39213

Keywords:

Teacher education, interaction in AVA, enunciative behaviors.

Abstract

In this article, we intend to verify how participants of an initial teacher education. course, in the interaction practices in a virtual learning environment (VLE), will reflect on their own learning experience. To that end, the theoretical contribution sought to support the analysis is the Discourse Semiolinguistic Theory, by Charaudeau (2005, 2008), considering, above all, the concept of language act as an interaction of intentionalities. The data for analysis were generated from a presentation forum, within the scope of the discipline Linguagem I, offered in the year 2015, by the Moodle Platform, for students in initial teacher education. The purpose of this forum was for participants to introduce themselves and comment on their literacy process. Thus, it is sought to verify which enunciative behaviors these students (in initial teacher education) present in the mise en scène of the communicative act of which they participate in digital context. The results of this work of analysis allow us to recognize the position that the subject occupies in relation to the interlocutor, in relation to what he himself says and also in relation to what the other says.

Author Biographies

Janayna Bertollo Cozer Casotti, Universidade Federal do Espírito Santo

JANAYNA BERTOLLO COZER CASOTTI possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Colatina (1996), especialização em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1999), mestrado em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003), doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal Fluminense (2010) e pós-doutorado pela Universidade Aberta, Lisboa, Portugal (bolsista da CAPES).

É professora Adjunto IV da Universidade Federal do Espírito Santo, onde atua na graduação e na pós-graduação.

Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de leitura e produção de textos, gêneros do discurso e ensino, sequências didáticas, letramentos, formação docente.

É editora de seção da Revista (Con)textos Linguísticos (B1), do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFES.

Daísa Teixeira, Universidade Federal do Espírito Santo

DAÍSA TEIXEIRA possui graduação em Letras / Português pela Universidade Federal do Espírito Santo (1976), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2001), Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2006) e Pós-Doutorado pela Universidade Aberta de Lisboa (2017), com ênfase em Educação a Distância e eLearning. Membro efetivo do Centro de Investigação Joaquim Veríssimo Serrão, Santarém-Portugal. Professora adjunta na Universidade Federal do Espírito Santo-UFES da disciplina Tecnologias da Informação e da Comunicação como Apoio Educacional, no curso de Pedagogia, da UFES. Coordenadora do curso de Licenciatura em Pedagogia EAD/UFES, em parceira Capes/UAB/UFES, o período de 2015 a 2017. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologias Digitais na Educação e Educação a Distância. Coordenou o Curso de Especialização Formação de Mediadores em EAD, em convênio UFES/UAB/Capes. Coordenou a equipe de formação do PROUCA, no Espírito Santo. Coordenou o Projeto de Investigação MIMETIC, em cooperação com a Universidade de Poitiers, França, no período 2009/2011. Integrou a diretoria da Associação Brasileira de Hipertexto e Tecnologias Educacionais - ABEHTE, no biênio 2012/2013. Integra o Núcleo de Estudo e Pesquisa de Hipertexto e Tecnologia Educacional-NEPEHTE na Universidade Federal do Espírito Santo (Cnpq). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Humanização e Técnica - GEPHT (Cnpq). Atua nos seguintes temas: educação a distância; eLearning; tecnologias e educação; formação de professores em ambientes virtuais; hipertexto e tecnologia educacional; cultura digital; humanização e técnica.

Published

2019-10-14

How to Cite

Casotti, J. B. C., & Teixeira, D. (2019). An approach to initial teacher education in a virtual learning environment. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 26(47), 396–414. https://doi.org/10.12957/matraga.2019.39213