“Chatting online” and learning english: Whatsapp as a tool for the development of the communicative skill in English as a foreign language.

Authors

  • Suzan Severo de Severo Universidade do Vale dos Sinos
  • Marília dos Santos Lima Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS)

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2019.39208

Keywords:

Language Learning. Sociocultural Theory. WhatsApp

Abstract

This article originates from a master’s dissertation in which there was an experiment on using WhatsApp, a largely used and well-known tool for communication, as a means of fostering spontaneous dialogues among learners of English as a foreign language. Based on a sociocultural perspective and considering that learning happens through interaction mediated by sociocultural artifacts (Vygotsky, 1978), this work sought to understand how the process of learning is mediated as students chat on WhatsApp. More specifically, it aimed at analyzing students’ production of the foreign language as they interacted using the language they were learning through the group on WhatsApp how it could, in some way, contribute with their learning process. The results showed that WhatsApp can be an effective resource to engage students in producing the language they learn so that they have more opportunities for hypothesis testing, noticing gaps in their knowledge of the foreign language as well as engage in metatalk. (SWAIN, 1985, 1995, 2005). Moreover, through their chatting, it was possible to notice that learners scaffolded each other and searched for means of maintaining themselves engaged in the dialogue by searching words in online dictionaries, using the first language and both asking for and giving support in the process of producing and learning the foreign language.

Author Biographies

Suzan Severo de Severo, Universidade do Vale dos Sinos

Suzan Severo de Severo é mestra em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale dos Sinos, (UNISINOS) e especialista em Processos de Ensino-Aprendizagem de Língua Inglesa pelo Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter) além de possuir curso de especialização em Docência para a Educação Profissional pelo Centro Nacional de Educação a Distância do Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial. Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas. 

Marília dos Santos Lima, Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS)

Possui graduação em Licenciatura em Letras (inglês, português e espanhol) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1975), mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1983) e doutorado em Ciência Linguística (Linguística Aplicada) pela University of Reading, Inglaterra (1993). Tem pós-doutorado (2002) em Lingüística Aplicada pelo Modern Language Center do Ontario Institute for Studies in Education da Universidade de Toronto, Canadá. É professora aposentada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente com os seguintes temas: ensino, aprendizagem, erro, foco na forma, tarefa colaborativa e formação de professores. É parecerista dos seguintes periódicos: Revista Brasileira de Linguística Aplicada e Organon (UFRGS). Tem capítulos e artigos publicados e livros organizados na área de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras. Coordenou no Brasil o projeto "The isolation and integration of form-focused instruction: Views from ESL and EFL teachers and learners" em parceria com a Universidade de Toronto, Canadá. Coordena, na UNISINOS, o Grupo de Pesquisa 'A ação colaborativa e as tarefas pedagógicas no ensino e na aprendizagem de línguas estrangeiras.' (Texto informado pelo autor)

Published

2019-10-14

How to Cite

Severo, S. S. de, & Lima, M. dos S. (2019). “Chatting online” and learning english: Whatsapp as a tool for the development of the communicative skill in English as a foreign language. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 26(47), 431–459. https://doi.org/10.12957/matraga.2019.39208