Literacy models underlying in a teaching material of Portuguese as a Welcoming Language

Authors

  • Laura Fontana Soares Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Gabrielle Sirianni Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2018.33979

Keywords:

Literacy, Teaching material, Portuguese as a Wel¬coming Language.

Abstract

In view of the necessity of improving Portuguese as a Welcoming Language (PLAc) teaching, in this work we analyze the underlying concepts of reading and writing in tasks and activities of Portas Abertas (REINOLDES; MANDALÁ; AMADO, 2017), thinking of how students are prepared to the social uses of writing and rea­ding by this teaching material. In the analysis methodology, we de­fined criteria which concern the aspects of didactic material, such as the selected discursive genres and their treatment in tasks that guide the work with the text, from the orientations of Bulla, Lemos and Schlatter (2012). It was possible to identify, by focusing on one of the didactic units, tasks aligned with the autonomous model of literacy, as well as other aligned with the ideological model of literacy (KLEIMAN, 1995; STREET, 2003), results that highlight the positive points of the teaching material, and, indicate aspects to be potentialized through reformulations of activities and creation of tasks. From the critical reading of this didactic material, we em­phasize the importance of Portuguese as a Welcoming Language teaching materials being followed by teacher’s materials, with a view to helping the teacher to conciliate the mishaps that are found in this context, as well as to promote a teaching practice concerned with citizen participation of the forced imigrants.

Author Biographies

Laura Fontana Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Letras Licenciatura - Português e Espanhol na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) e mestranda em Linguística Aplicada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) . Professora de Português Língua Adicional no Programa Português para Estrangeiros (PPE - UFRGS) e de Português Língua de Acolhimento no Centro ítalo Brasileiro de Assistência e Instrução as Migrações de Porto Alegre. Atuou como bolsista no Programa de Educação Tutorial Assessoria Linguística e Literária (PET), de 2013 a 2017, desenvolvendo atividades de ensino, pesquisa e extensão, principalmente nos projetos "Português para Estrangeiros" e "Oficina de Escrita Acadêmica". Tem experiência no ensino de espanhol como língua estrangeira na educação básica e português como língua adicional/ de acolhimento.

Gabrielle Sirianni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Licenciatura em Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Língua Inglesa e suas Literaturas, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Mestranda em Linguística Aplicada pela mesma universidade. Pesquisa avaliação em português como língua adicional, especificamente o Exame Celpe-Bras. Atua como professora no projeto de extensão Programa de Português para Estrangeiros (UFRGS) e atua como avaliadora da Parte Oral do Exame Celpe-Bras. Tem interesse no ensino e avaliação de português como língua materna e língua adicional

Published

2018-08-30

How to Cite

Soares, L. F., & Sirianni, G. (2018). Literacy models underlying in a teaching material of Portuguese as a Welcoming Language. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 25(44), 428–453. https://doi.org/10.12957/matraga.2018.33979