Genres as recurrent actions: analysis of teaching materials of Portuguese as a foreign language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2018.33976

Keywords:

Genre. Social Action. Portuguese as a Foreign Language. Teaching Material.

Abstract

This paper aims to analyze the way that text genres are explored in two different teaching materials prepared for specific publics. The first material analyzed was elaborated by the author Denise Barros Weiss, professor at the Universidade Federal de Juiz de Fora, and it was used in a Portuguese as a Foreign Language course for intermediate students. The second material analyzed was used in another Portuguese as a Foreign Language course which happened at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais (IF Sudeste) in 2016. It was used the definition of genres as typified and recurrent social actions, which was sustained by Miller (1984) and Bazerman (1994). Furthermore, the definition of text sustained by Bronckart (2012) and the notions of “communicative purpose” and “discourse community” elaborated by Swales (1990) were the basis for the analysis of the data. The concepts were used in order to enlighten the way as we analyse the examples of activities. Therefore we intend with this work to demonstrate that, through the exploration of diverse text genres, the social roles and the actions performed by the speakers are emphasized during the teaching of a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Barros Weiss, Universidade Federal de Juiz de Fora

Denise Barros Weiss é doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal Fluminense. Mestre em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora do Departamento de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora com atividades de ensino, pesquisa e extensão na área de Português como língua estrangeira. Atua como professora de Português para estrangeiros recebendo alnos de graduação e de pós-graduação intercambistas e em oficinas de formação de professores de PLE na graduação em Letras – Letras LIBRAS. Na pós-graduação, orienta dissertações e teses na área de Português como língua estrangeira. Coordena a pesquisa Memória fonológica de falantes do Português brasileiro como língua de herança.

Mariana Camargo Bessa, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mariana de Camargo Bessa é mestre na área de Linguística e Ensino de Língua pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Possui graduação em Linguística/Língua Portuguesa e graduação em Linguística/Língua Inglesa pela UFJF e é doutoranda na mesma instituição. Atuou como bolsista de Iniciação Científica do projeto “Identidade Linguística: do reconhecimento à ampliação de competências”, financiado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, e atuou como bolsista do PIBID - Língua Inglesa pela UFJF. Atualmente atua como Professora contratada do Departamento de Letras da UFJF e como professora de inglês. Tem experiência na área de Português como Língua Estrangeira, com interesse em temas relacionados ao multiculturalismo; interculturalidade; interações em sala de aula e à relatividade dos conceitos de língua e cultura. Apresentou trabalhos em eventos internacionais (por exemplo, a 38th ACIS Annual Conference - Porto/Portugal) e congressos mundiais (por exemplo, o 18 Congresso Mundial de Linguística Aplicada).

Luciana Damasceno Kreutzfeld, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC - Rio

Luciana Damasceno Kreutzfeld possui graduação em Letras - Licenciaturas em Língua Portuguesa e Língua Inglesa pela Universidade Federal de Juiz de Fora e especialização em Revisão de Textos pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC-MINAS. Na Assessoria de Relações Internacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - IFsudesteMG, participou como suporte administrativo do Projeto "Sustainability Course in the Rainforest Program: A four week course in the field of biodiversity in Brazil. Foi professora e coordenadora do curso Português com Torresmo: Pre Games Training Camp Programme, realizado no IF Sudeste MG - Campus Juiz de Fora. É mestranda do programa de pós-graduação em Estudos da Linguagem da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, orientada pela professora doutora Rosa Marina de Brito Meyer, na linha de pesquisa intitulada Descrição do Português, Ensino e Tecnologias. Atua na SUNY (State University of New York em programa de intercâmbio da PUC- Rio.

Published

2018-08-30

How to Cite

WEISS, Denise Barros; BESSA, Mariana Camargo; KREUTZFELD, Luciana Damasceno. Genres as recurrent actions: analysis of teaching materials of Portuguese as a foreign language. MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ), Rio de Janeiro, v. 25, n. 44, p. 454–472, 2018. DOI: 10.12957/matraga.2018.33976. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/33976. Acesso em: 8 dec. 2025.