The emergence of the liquid consonant /l/ in a child’s speech: a longitudinal study

Authors

  • Tayse Feliciano Marques Universidade Federal de Santa Catarina
  • Izabel Christine Seara Universidade Federal de Santa Catarina
  • Cristiane Lazzarotto-Volcão Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2017.28509

Keywords:

Phonetics. Phonology. Language acquisition.

Abstract

In this work it is investigated quantitative and qualitatively the emergence of liquid consonant /l/ in a child’s speech in Brazilian Portuguese as their L1, which was longitudinally observed between 1:9 (one year and nine months) and 2:4 (two years and four months). In order to do so, thirty-four productions related to the word /eSˈtɾela/ were analyzed and five variants of execution were verified, namely: [ˡteɐ], [ˡtejɐ] [ˡtejlɐ], [ˡteʎɐ] and [ˡtelɐ]. Each of these variants was analyzed qualitatively based on the trajectory of the formants and the intensity of the sounds showed by the spectrograms; and quantitatively, through the analysis of the values of formants’ frequencies and especially by the difference between F2 and F1, necessary to verify the degree of posteriorization of the lateral produced. From the analyzes, gradients were observed in the subject's speech in an attempt to reach the target — the lateral alveolar. These gradients could only be verified on the basis of the acoustic analyzes detailed here. Values resulting from the difference between F2-F1 revealed that the distance between the two subjects decreased as productions approached their target because it was verified that when the difference between these two formants decreases the productions approach the lateral alveolar.

 

---

DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28509

Author Biographies

Tayse Feliciano Marques, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestra em linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015) e licenciada em Letras Língua Portuguesa e Literaturas pela mesma universidade (2013). Atualmente é doutoranda do programa de Pós-Graduação em Linguística (UFSC), na linha de pesquisa A fala do ponto de vista perceptual-acústico-articulatório e os modelos fonológicos.

Izabel Christine Seara, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Linguística (2000) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É Professora Associada III da UFSC, atuando na Graduação em Letras - Português e no Programa de Pós Graduação em Linguística na área: Teoria e Análise Linguística (Linha de Pesquisa: A fala do ponto de vista perceptual-acústico-articulatório e os modelos fonológicos). Tem Pós-Doutorado pela Université Paris 3 - Sorbonne Nouvelle (Paris-França), realizado no Laboratoire de Phonétique et Phonologie. Seus temas de pesquisa são: entoação - prosódia e suas interfaces, detalhamento acústico de segmentos de fala, síntese e reconhecimento de fala e interfonologia francês/português brasileiro.

Cristiane Lazzarotto-Volcão, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre (2005) e Doutora (2009) em Letras (Línguística Aplicada) pela Universidade Católica de Pelotas. É professora associada do Departamento de Língua e Literatura Vernáculas da Universidade Federal de Santa Catarina, onde ministra aulas nos Cursos de Graduação em Letras e integra o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Linguística. No momento, coordena projeto de pesquisa, cujo tema é o processo de aquisição fonológica em crianças brasileiras e portuguesas com aquisição típica e atípica.

Published

2017-08-31

How to Cite

Feliciano Marques, T., Seara, I. C., & Lazzarotto-Volcão, C. (2017). The emergence of the liquid consonant /l/ in a child’s speech: a longitudinal study. MATRAGA - Journal Published by the Graduate Program in Letters at Rio De Janeiro State University (UERJ), 24(41), 365–392. https://doi.org/10.12957/matraga.2017.28509

Issue

Section

Linguistic Papers