Horror and humor in slums:
the debate on urban violence in Rio de Janeiro in two short films made in 1994
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2025.84369Keywords:
Brazilian Cinema, Short Films, Violence, Horror, HumorAbstract
This paper discusses the narrative strategies in two short films about violence in Rio de Janeiro’s slums, made in Brazil in 1994. The first film is Túnel, directed by Bruno Kennedy and Mayra Jucá, which provides a nonsensical critique of how violence is exploited as an element of television consumption. The second is Geraldo Voador, by Bruno Vianna, which depicts the stolen childhood of a black boy living in a slum. In both films, the trivialization of violence, firearms and easy deaths ironizes the necropower that designates slums as “zones” where the free right to murder is consecrated. Furthermore, each film, in its own way, problematizes the media spectacularization of this violence, transforming it into a character, and strains the filmic language through a mix of horror and humor elements.
References
ADORNO, Sérgio. A gestão urbana do medo e da insegurança: violência, crime e justiça penal na sociedade brasileira contemporânea. 1996. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.
ADORNO, Sérgio et al. Racismo e discriminação. In: Novas faces da cidadania: Identidades políticas e estratégias culturais. Cadernos de Pesquisa, n. 4. São Paulo: Cebrap, jun. 1996.
BENTES, Ivana. Da Estética à cosmética da fome. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 8 jul. 2021.
BENTES, Ivana. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo: estética e cosmética da fome. Alceu, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 242-255, 2007.
BERNARDET, Jean-Claude. A crueldade irônica: a nova fórmula da violência no cinema dos anos 90. Imagens, Campinas, n. 2, p.41-43, ago. 1994.
CARDOSO, Rafael. Modernidade em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. São Paulo: Zahar, 2023.
CARROLL, Noël. A filosofia do horror: ou paradoxos do coração. Campinas, SP: Papirus, 1999.
CARROLL, Nöel. Horror and Humor. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, v. 57, n. 2 – “Aesthetics and Popular Culture”, p. 145-160, Spring 1999.
CHAUÍ, Marilena. Sobre a violência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
COIMBRA, Cecília. Operação Rio: o mito das classes perigosas: um estudo sobre a violência urbana, a mídia impressa e os discursos de segurança pública. Rio de Janeiro, Niterói: Oficina do Autor; Intertexto, 2001.
FANON, Frantz. Racismo e cultura. Teresina; Fortaleza: Terra Sem Amos, 2021.
GLOBO. Fantástico exibe edição especial do documentário “Falcão”, de MV Bill. O Globo, 18 mar. 2006. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/fantastico-exibe-edicao-especial-do-documentario-falcao-de-mv-bill-4594403. Acesso em: 31 jul. 2024.
FREUD, Sigmund. O estranho. In: Obras completas. Edição Standard Brasileira, v. 17. São Paulo: Imago, 1989.
GONZÁLEZ GRUESO, Fernando Darío. El horror en la literatura. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n. 1, p. 27-50, 2017.
HAMBURGER, Esther. Violência e pobreza no cinema brasileiro recente: reflexões sobre a ideia de espetáculo. Novos estudos CEBRAP, p. 113-128, 2007.
KAMINSKI, Rosane. O curta-metragem brasileiro e as figurações da violência (1986-1994). 2017. Relatório (Pós-doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
KAMINSKI, Rosane. Os filmes de Arthur Omar como “formas que pensam” a violência no Brasil dos anos 1980. InTexto, v. 48, p. 325-351, 2019.
KAMINSKI, Rosane. Os curtas-metragens de Paulo Sacramento e o debate sobre a violência no Brasil dos anos 1990. Antíteses, v. 12, p. 698-727, 2019.
KAMINSKI, Rosane. Feições e afeições da violência no curta-metragem brasileiro. In: KAMINSKI, R.; PINTO, P. (Org.). Cinema e Pensamento. São Paulo: Intermeios, 2021.
LEITE, Márcia da S. P. Entre o individualismo e a solidariedade: dilemas da política e da cidadania do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 15, n. 44, p. 73-90, 2000.
LEITE, Márcia da S. P. Da “metáfora da guerra” ao projeto de “pacificação”: favelas e políticas de segurança pública no Rio de Janeiro. Revista brasileira de segurança pública, v. 6, n. 2, p. 374-388, 2012.
MARTINS, Isabelle B. Entrevista com Mayra Jucá. In: Alma das ruas. 2022. Dissertação (Mestrado em Mídias Criativas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: n-1, 2018.
MISSE, Michel. Malandros, marginais e vagabundos e a acumulação social da violência no Rio de Janeiro. 1999. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1999.
NAPOLITANO, Marcos. O fantasma de um clássico: recepção e reminiscências de Favela dos Meus Amores (Humberto Mauro, 1935). Significação, v. 36, n. 32, p. 137-157, 2009.
PINHEIRO, Paulo Sérgio. Violência do Estado e classes populares. Dados. Revista de Ciências Sociais, v. 22, n. 3, 1979.
RABÊLO, Fabiano Chagas; MARTINS, Karla Patrícia Holanda; STRÄTER, Thomas. As referências literárias em “Das Unheimliche”. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, v. 22, p. 606-629, 2019.
SALEM, Helena (Org.). Cinema brasileiro: um balanço dos 5 anos da retomada do cinema nacional: 1995-1999. Brasília: Ministério da Cultura, 1999.
SALVO, Fernanda Ribeiro. Marginalidade urbana em cena: o advento do gênero favela no cinema brasileiro. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, v. 11, n. 22, 2012.
SOARES, Lenice Alves. Das unheimliche ou “o estranho”, de Freud. Abusões, [S. l.], v. 10, n. 10, 2019.
VELHO, Gilberto. Mudança, crise e violência. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
VELHO, Gilberto. Medo, insegurança e violência. In: MACHADO, L. Z.; BORGES, A. M.; MOURA, C. P. (Org.). A cidade e o medo. Brasília: Verbena; Francis, 2014.
VIEIRA, João Luiz. A reflexividade na tela. Mostra Curta Cinema, 4. (Catálogo de Mostra). Rio de Janeiro, 1994.
ZALUAR, Alba. Um debate disperso: violência e crime no Brasil da redemocratização. São Paulo em Perspectiva, v. 3, n. 13, 1999.
ZALUAR, Alba. Crime, medo e política. In: ALVITO, M.; ZALUAR, A. (Org.). Um século de favela. Rio de Janeiro: FGV, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosane Kaminski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.