A “cabrita” from the net
the art of counting the fishing in a community of artisanal fishermen
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2024.81995Keywords:
Artisanal Fishing, Oral History, Performance, NarrativeAbstract
The article analyzes an experience narrated by artisanal fishermen from the community of Quatipurú Mirim (Tracuateua/PA): the “cabrita”. This term names a temporary organization of fishing aimed at supplementing families; income and diet. It is based on the reports that emerged in the interviews to highlight the very constitution and mobilization of oral history as a methodology for producing oral sources in historical research. To this end, we intertwined a bibliography on memory from the scope of Oral History and the concept of performance from Anthropology to broaden the horizon of orality, addressing communication strategies (gestures, intonations, behaviors and interactions) that imply the elaboration of narratives. Thus, the “cabrita” emerged in narrative performances, sometimes on a teaching stage, sometimes in the context of the boss’s “secret” and community “shame”. Constituting moments of affection between the interlocutors and meanings that were analyzed in the context of the interaction.
References
ALBERTI, Verena. Histórias dentro da História. In: PINSKY, Carla B. (Org.). Fontes históricas. Vol. 2. São Paulo: Contexto, 2005.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. História: a arte de inventar o passado. São Paulo: EDUSC, 2007.
ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; AMORIM, Maria Aparecida Blaz Vasques; BARBOSA, Xênia de Castro. Performance e objeto biográfico: questões para a História Oral de vida. Oralidades: Revista de História Oral, São Paulo, n. 2, p. 101-109, 2007.
ALVÃO, Alan Crhistian Quadros. É muito bode pra um cabra só. In: SOUTO, Francisco José Bezerra; et al. “Quando pensa que não…”: contos, causos e crônicas em Etnoecologia. Feira de Santana, BA: Z Arte, 2016.
ALVÃO, Alan Crhistian Quadros. Trabalhadores do mar em Quatipuru Mirim, Tracuateua - PA: memórias, trabalho e ambiente costeiro. 2020. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
BAUMAN, Richard. Fundamentos da performance. Sociedade e Estado, v. 29, p. 727-746, 2014.
BAUMAN, Richard. Story, performance and event: contextual studies of oral narrative. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
BAUMAN, Richard. Verbal Art as performance. Rowley, Mass: Newbury House Publishers, 1997.
BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Lisboa: Fim de século, 2003.
COSTA, Cléria Botelho da. A escuta do outro: os dilemas da interpretação. História Oral, v. 17, n. 2, 2014.
DIEGUES, Antônio Carlos Sant'Ana. Ilhas e mares: simbolismo e imaginário. São Paulo: Hucitec, 1998.
DIEGUES, Antônio Carlos Sant'Ana. Povos e mares: leituras em sócio-antropologia marítima. São Paulo: NUPAUB/USP, 1995.
FURTADO, Lourdes Gonçalves; NASCIMENTO, Ivete Herculano do. Tamaruteua, ilha de pescadores do litoral do Pará. Revista de Antropologia, p. 183-185, 1982.
FURTADO, Lourdes Gonçalves; NASCIMENTO, Ivete Herculano do. Pescadores-de-linha no litoral paraense: uma contribuição aos estudos de campesinato na Amazônia. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, 1982.
HALBWACHS, Maurice. La memória coletiva. Zaragoza: Universidad de Zaragoza, 2004.
HARTMANN, Luciana. Gesto, palavra e memória: performances de contadores de “causos”. Santa Carina: Ed. UFSC, 2011.
HARTMANN, Luciana. Velhas histórias, novas performances: Estratégias narrativas de contadores de “causos”. In: RAPOSO, Paulo; et al. A terra do não-lugar: diálogos entre antropologia e performance. Santa Catarina: Ed. UFSC, 2013.
HARTMANN, Luciana. Performance e experiência nas narrativas orais da fronteira entre Argentina, Brasil e Uruguai. Horizontes Antropológicos, v. 11, p. 125-153, 2005.
HARTMANN, Luciana; LANGDON, Esther Jean. Tem um corpo nessa alma: encruzilhadas da antropologia da performance no Brasil. Bib - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, n. 91, p. 1-31, 2020.
LANGDON, Esther Jean. Performance e preocupações pós-modernas na antropologia. In: TEIXEIRA, João Gabriel L. C. Performáticos, Performance e Sociedade. Brasília: Ed. UnB, 1996.
MALDONADO, Simone Carneiro. Pescadores do mar. São Paulo: Ática, 1986.
MANESCHY, Maria Cristina. Pescadores curralistas no litoral do estado do Pará: evolução e continente de uma pesca tradicional. Revista da Sociedade Brasileira de História da Ciência, n. 10, p. 53-74, 1993.
PANTOJA, Jaime. Pesca Artesanal: Olhares sobre trabalho e relações intergeracionais de pescadores e pescadoras na comunidade de Quatipuru Mirim - Tracuateua - Pará. 2015. Dissertação (Mestrado em Biologia Ambiental) – Universidade Federal do Pará, Bragança (PA), 2015.
PORTELLI, Alessandro. História oral como gênero. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, PUC-SP, v. 22, 2001.
PORTELLI, Alessandro. Um trabalho de relação: observações sobre a história oral. Revista Trilhas da História, v. 7, n. 13, p. 182-195, 2017.
PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Projeto História: Revista do Programa de estudos pós-graduados de História, PUC-SP, v. 14, 1997.
RAMALHO, Cristiano Wellington Norberto. A desnecessidade do trabalho entre pescadores artesanais. Sociologias, v. 17, p. 192-220, 2015.
WEBER, Florence. A entrevista, a pesquisa e o íntimo, ou por que censurar seu diário de campo? Horizontes Antropológicos, v. 15, p. 157-170, 2009.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-18 (2)
- 2024-05-17 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alan Crhistian Quadros Alvão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.