Food to the study of religious history
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2024.77639Keywords:
Luanda, Commensality, Territoriality, Female agency, WorkersAbstract
With Eating habits, as well as what is used as food, is a source for the study of cultures and societies. With the advent of the “new history” movement, the Food History emerged, which allowed the historical study of food, whether by its consumption, processing, cultivation, creation, trade, among other possibilities, which includes religious aspects, because food plays an important role in different religions. This paper presented two ways of studying food to understand historical aspects of religions, approaching them through the categories of sacred food and food taboo.
References
Ageum - Comida de Santo. Pensamentos e Reflexões de um Filho de Pemba. (Site). Publicado em: 9 out. 2012. Disponível em: http://danielfilhodeorixa.blogspot.com/2012/10/ageum-comida-de-santo.html. Acesso: em abr. 2024.
ALVARENGA, Marcos Junior Santos de. O Candomblé começa na cozinha: alimentação, aprendizado e transformação. Habitus, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 275-292, jul.-dez. 2018.
AZEREDO, Bárbara Ahnert. O quarto pilar da fé: a prática do jejum no período do Ramadã. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciências das Religiões) – Faculdade Unidade Vitória, Vitória, 2020.
Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.
BRELICH, Angelo. Introduzione alla storia dela religioni. Roma: Dell’Ateneo S.P.A, 2003.
CARNEIRO, Henrique. Comida e Sociedade: uma história da alimentação. São Paulo: Elsevier, 2003.
CASCUDO, Luís da Câmara. Antologia da Alimentação no Brasil. São Paulo: Global, 2015.
CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. 10a ed. São Paulo: Ediouro, 1998.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CIVITELLO, Linda. Cuisine and Culture: A History of Food and People. 2nd ed. Hoboken: Willey, 2007.
COELHO-COSTA, Ewerton Reubens. Nos banquetes de candomblé os deuses comem: representatividade mitológica nas comidas de santo. Ágora, v. 18, n. 1, p. 78-86, 2016.
CORREIA, João Alberto Sousa. A Eucaristia na Bíblia e a Bíblia na Eucaristia (I). Theologica, 2a série, v. 43, n. 1, p. 195-213, 2008.
DIAS, Rafael. Páscoa – O legado da Quaresma. Revista Continente. (Site). Publicado em: 1 abr. 2014. Disponível em: https://revistacontinente.com.br/edicoes/160/pascoa--o-legado-da-quaresma. Acesso em: abr. 2024.
EVANS-PRITCHARD, E. E. Antropologia social da religião. Rio de Janeiro: Campus, 1978.
ELIADE, Mircea. Observaciones metodológicas sobre el estudo do simbolismo religioso. In: ELIADE, M.; KITAGAWA, Jospeh. (Orgs.). Metodologia de la historia de las religiones. Barcelona: Paidós, 1986.
FRANCO JUNIOR, Hilário. A Eva Barbada. São Paulo: EdUSP, 1996.
GAARDER, Jostein. O livro das religiões. Tradução de Isa Mara Lando. 7a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
HENNINGER, Joseph. Sacrifice. In: JONES, Lindsay (Eds.). Encyclopedia of Religion. Vol. 12. 2nd ed. Detroit: Thomson Gale, 2005.
HINTZ, Bruno Bernardi; BUTZKE, Paulo Alfonso. A prática do jejum na espiritualidade Cristã. Vox Scripturae, v. 25, n. 1, p. 171-215, 2017.
JACOBS, Louis. Passover. In: JONES, Lindsay (Ed.). Encyclopedia of Religion. Vol. 10. 2nd ed. Detroit: Thomson Gale, 2005.
KLOSTERMAIER, Klaus K. A Concise Encyclopedia of Hinduism. Oxford: Oneworld, 1998.
KWON, Dae Young; TAMANG, Jyoti Prakash. Religious ethnic foods. Journal of Ethnic Foods, v. 2, p. 45- 46, 2015.
LURKER, Manfred. Dicionário de Simbologia. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
MANZANARES, César Vidal. Dicionário Histórico do Cristianismo. Aparecida: Santuário, 2005.
MENEZES, Sônia de Souza Mendonça. Comida: identidade, tradição e cultura enraizada nas manifestações do catolicismo em Sergipe. Ateliê Geográfico, v. 8, n. 2, p. 279-284, ago. 2014.
MONTANARI, Massimo. Food is culture. Translated from the italian by Albert Sonnenfeld. New York: Columbia University Press, 2004.
PACE, Enzo. Sociologia do Islã: fenômenos religiosos e lógicas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
O seder (a ceia) de Pessach e o copo de Eliahu Hanvi. Cultura Hebraica. (Site). Publicado em: 25 mar. 2023. Disponível em: https://culturahebraica.blogspot.com/2023/03/o-seder-ceia-de-pessach-e-o-copo-de.html. Acesso em: abr. 2024.
PEREIRA, Lenora Silveira. A marca do Islã na alimentação: Ritos comerciais durante o Ramadán em Porto Alegre. TRAVESSIA - Revista do Migrante, n. 42, p. 11-15, 2002.
PINEZI, Ana Keila Mosca; JORGE, Érica Ferreira da Cunha. Revisitando dicotomias clássicas em As formas elementares da vida religiosa: sagrado x profano e religião x magia. Estudos de Religião, v. 26, n. 42, ed. esp., p. 83-98, 2012.
RIBEIRO, Pedro Henrique Mendes. Comida e religiosidade: dos cultos afro-Brasileiros para a história da alimentação Brasileira. Semana de Humanidades, p. 1- 6, 2009.
ROBERTS, Jeremy. Japanese Mythology: A to Z. 2nd ed. New York: Chelsea Publishing, 2010.
TILLICH, Paul. The religious symbol. Daedulus, v. 87, n. 3, p. 3-21, 1958.
SCHUMAN, Michael A. Mayan and Aztec Mythology. New Jersey: Enslow Publishers, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Maracanan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.