Expansion of photography in São Paulo at the beginning of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2022.61875Keywords:
History of Photography, Photographer, São PauloAbstract
This article aims to present a survey of photography in the state of São Paulo in the early twentieth century, seeking to identify mainly the photographers in the countryside. The sources chosen for the survey were: periodicals, almanacs and statistics from 1890 to 1930. The online search for keywords such as "photographo" and "photographia" carried out in the periodicals and almanacs of the Biblioteca Nacional Digital and the 1912 industrial statistics of São Paulo enabled a quantitative and qualitative analysis of photographers. Through these sources it was possible to know, in many cases, the name, the city, the address and, in greater detail, the work that the photographers did. By cross-referencing the information, we could verify the significant increase of photographers in the capital city, and the unequal distribution among the inland cities. Regarding the activities of the photographers, we found a great variety of fields of activity and an increase in the demands of already known activities.
References
ÁGUEDA, Abílio Afonso da. O fotógrafo Lambe-lambe: guardião da memória e cronista visual de uma comunidade. 2017. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UERJ_8f30bd1c4cf9dcae08e60606bf179b12. Acesso em: 23 jun. 2021.
ARRUDA, Rogério Pereira de. A expansão da fotografia em Minas Gerais um estudo por meio da imprensa, 1845-1889. Varia Historia, v. 30, p. 231–256, 2014.
CAMARGO, Mônica Junqueira de; MENDES, Ricardo. Fotografia: cultura e fotografia paulistana no século XX. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1992.
CAMERA, Patricia. Curadoria do Fundo Foto Bianchi: cultura fotográfica em Ponta Grossa e região. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 26, 2018.
CAVENAGHI, Airton José. Olhos do barão, boca do sertão: uma pequena história da fotografia e da cartografia no noroeste do território paulista (da segunda metade do século XIX ao início do século XX). 2004. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2004.
CIAVATTA, Maria. O mundo do trabalho em imagens: memória, história e fotografia. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 12, n. 1, p. 33–45, 2012.
COSTA, Helouise. No limite da invisibilidade: mulheres fotógrafas no Brasil na primeira metade do século XX. In: COSTA, Helouise; ZERWES, Erika. Mulheres fotógrafas/Mulheres fotografadas: fotografia e gênero na América Latina. São Paulo: Intermeios, 2021.
COSTA, Luiz Flávio de Carvalho. Fotografia e Memória em Araraquara. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.
CRUZ, Heloisa Faria da. São Paulo em papel e tinta: periodismo e vida urbana, 1890-1915. São Paulo: APESP, 2013.
DAZZI, Camila. O uso da fotografia por artistas brasileiros ao final do século XIX. Esboços: histórias em contextos globais, v. 19, n. 28, p. 169-191, 2012.
FABRIS, A. A fotomontagem no Brasil: uma trajetória possível. Artcultura, v. 22, n. 40, p. 6-27, 10 jun. 2020.
FABRIS, Annateresa. A fotografia e o sistema de artes plásticas. In: FABRIS, Annateresa (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: Edusp, 1991.
FABRIS, Annateresa. A invenção da fotografia: repercussões sociais. In: FABRIS, Annateresa (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: Edusp, 1991.
FIGUEIRÔA, Silvia F. de M. “Batedores da ciência” em território paulista: expedições de exploração e a ocupação do “sertão” de São Paulo na transição para o século XX. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 15, n. 3, p. 763-777, 2008.
FREHSE, Fraya. Cartões postais paulistanos da virada do século XX: problematizando a São Paulo “moderna”. Horizontes Antropológicos, v. 6, n. 13, p. 127-153, 2000.
GIOVANELLI, A. Consolidation of the scientific police in the first decades of the republican period: São Paulo and Rio de Janeiro (DF) in perspective. Brazilian Journal of Forensic Sciences, Medical Law and Bioethics, v. 10, n. 3, p. 324-349, 2021. DOI: https://doi.org/10.17063/bjfs10(3)y2021324-349.
GOULART, Paulo Cezar Alves; MENDES, Ricardo. Noticiário geral da photographia paulistana 1839-1900. São Paulo: Centro Cultural São Paulo; Imprensa Oficial, 2007.
GRECCO, Priscila Miraz de Freitas. Dois mundos que se enfrentam: uma introdução ao embate entre arte e fotografia na cidade de São Paulo por meio dos boletins do Foto Cine Clube Bandeirante na primeira metade do século XX. Patrimônio e Memória, v. 9, n. 2, p. 125-151, 2013.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia E Estatística. Anuário estatístico do Brasil de 1908 a 1912. Vol. 1. Rio de Janeiro: Directoria Geral de Estatística do Ministério da Agricultura, Indústria e Commércio, 1916. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/20/aeb_1908_1912_v1.pdf. Acesso em: 26 jul. 2021.
KOSSOY, Boris. Dicionário histórico-fotográfico brasileiro: fotógrafos e ofício da fotografia no Brasil (1833-1910). São Paulo: IMS, 2002.
KOSSOY, Boris. História e fotografia. Cotia, SP: Ateliê Ed., 2001.
LACERDA, Aline Lopes de. A fotografia nos arquivos: produção e sentido de documentos visuais. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 19, n. 1, p. 283-302, 2012.
LEITE, Miriam Moreira. Retratos de família: leitura da fotografia histórica. São Paulo: Edusp, 1993.
LIMA, Solange Ferraz de. O circuito social da fotografia: estudo de caso II. In: FABRIS, Annateresa (Org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: Edusp, 1991.
LIMA, Solange Ferraz de; CARVALHO, Vânia Carneiro de. Fotografia e cidade: da razão urbana à lógica do consumo. Álbuns de São Paulo (1887-1954). São Paulo: Mercado de Letras, 1997.
MADIO, Telma Campanha de Carvalho. A fotografia na imprensa diária paulistana nas primeiras décadas do século XX: O Estado de S. Paulo. História (São Paulo) [online], v. 26, n. 2, p. 61-91, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-90742007000200005.
MALTA, Albertina Otávia Lacerda. Coleção Francisco Rodrigues–a digitalização de fotografias dos séculos XIX e XX para o portal Domínio Público, uma estratégia de preservação e difusão da memória. In: Conference on Technology, Culture and Memory – CTCM, 2011. Disponível em: http://www.liber.ufpe.br/ctcm2011/anais/anais_ctcm/8_Colec_fco_rod%20.pdf. Acesso em: 3 jan. 2022.
MAUAD, Ana Maria. Poses e flagrantes: ensaios sobre história e fotografias. Rio de Janeiro: EdUFF, 2008.
MENEZES, Ulpiano T. B. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.
MUAZE, Mariana de Aguiar Ferreira. O império do retrato: fotografia e poder na sociedade oitocentista. Projeto História, v. 34, n. 1, 2009.
NEPOMOCENO, Enzo Daltoé; GRIGOLETO, Maira Cristina. Paisagem urbana do Centro de Vitória (ES) no início do século XX: a fotografia no Arquivo Público do Estado do Espírito Santo. Revista do Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, v. 4, n. 8, 2020.
OLIVEIRA, Eduardo Romero. Vistas fotográficas das ferrovias: a produção de registros de obra pública no Brasil do século XIX. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, v. 25, n. 3, p. 695-723, 2018.
POZZEBON, B. R. da S.; FREITAS, A. C.; TRINDADE, M. B. Fotografia Forense – Aspectos históricos – Urgência de um novo foco no Brasil. Revista Brasileira de Criminalística, v. 6, n. 1, p. 14-51, 2017.
REGISTRO, Tânia Cristina. História da Fotografia: levantamento documental sobre a fotografia em Ribeirão Preto (1890-1950). 2006. Disponível em: https://www.ribeiraopreto.sp.gov.br/files/scultura/pdf/historia-foto-rp-arquivo.pdf. Acesso em: 23 ago. 2021.
RIBEIRO, Suzana Barretto. Italianos no Brás: imagens e memórias (1920-1930). 1994. Dissertação (Mestrado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas (SP), 1994.
RIBEIRO, Suzana Barretto. Percursos do olhar na fotografia profissional e amadora: Campinas (1900-1915). 2003. Tese (Doutorado e, História) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas (SP), 2003.
RODRIGUES, Flavia de Matos. Ambulantes em Campinas: estratégias de resistência e sobrevivência no espaço urbano (1929-1940). 2014. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. DOI: doi.org/10.11606/D.8.2014.tde-15122014-111402.
SCHIAVINATTO, Iara Lis Franco. Apontamentos para uma breve história intelectual do fotográfico. sobre Hercule Florence. Atlante, v. 7, p. 1-40, 2017.
SCHIAVINATTO, Iara Lis Franco; COSTA, Eduardo Augusto. Cultura visual: apontamentos sobre um campo disciplinar. In: SCHIAVINATTO, I. L. F.; COSTA, E. A. (Orgs.). Cultura visual & história, São Paulo: Alameda, p. 9-31, 2016.
STUMVELL, Denise. Os frágeis suportes da memória: preservação e acesso ao banco de imagens do Museu de Comunicação Social Hipólito José da Costa – Musecom. Simpósio A fotografia na construção da memória da cidade. Porto Alegre, 2008. Disponível em: https://www.ufrgs.br/biev/musecom-os-frageis-suportes-da-memoria/. Acesso em: 3 jan. 2022.
TURAZZI, Maria Inez. Paisagem construída: fotografia e memória dos “melhoramentos urbanos” na cidade do Rio de Janeiro. Varia História, v. 22, n. 35, p. 64-78, 2006.
TURAZZI, Maria Inez. Poses e trejeitos: A fotografia e as exposições na era do espetáculo (1839-1889). Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.