Places of Public Memory and Rhetoric about the German-Brazilian identity in the state of Paraná (20th century)
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47786Keywords:
Public History, Places of Memory, German-Brazilian IdentityAbstract
In the context of public history, the aim of this article is to analyze discourses and images produced by Estanislau Schaette, Hermann Schiefelbein, Arthur Wischral and Hugo Hegenberg about the German-Brazilian identity and its impact on Parana society in the first half of the twentieth century. Paintings, photographs and narratives are understood as rational and sensitive expressions that transmit and conserve values through places of public memory. The study of these artistic, photographic and literary languages culminated in a project of interaction/intervention with the audiences, which aims to disseminate and reflect such contents and, together with the communities, produce short films.
References
ALENCASTRO, Luiz Felipe; RENAUX, Maria Luiza. Caras e modos dos migrantes e imigrantes. In: História da vida privada no Brasil. Vol. 2: Império: a corte a modernidade nacional. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
ARAÚJO, Adalice. Dicionário das Artes Plásticas no Paraná. Curitiba: Editora do Autor, 2006.
BALHANA, Altiva Pilatti; MACHADO, Brasil Pinheiro; WESTPHALEN, Cecília Maria. História do Paraná. Curitiba: Grafipar, 1969.
BARONE BUENO, Luciana Stevam. Paranismo – um resgate histórico das artes visuais no Paraná. In: SECRETARIA de Estado da Educação do Parané. O professor PDE e os desafios da Escola Pública Paranaense. Curitiba: Governo do Estado, 2009.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia: In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BISPO, Antonio Alexandre (ed.). Franciscanos alemães na cidade de Pedro II sob a República. O chic da missa das onze. Mons. Giovanni Battista Guidi (1852-1902) e Pe. Michaele Horn OSB (1859-1936). Revista Brasil-Europa: Correspondência Euro-Brasileira, Petrópolis (RJ), v. 151, n. 5, 2014.
BLAIR, Carole; DICKSON, Greg; OTT, Brian L. Introduction. In: Places of public memory. The rhetoric of museums and memorials. Tuscaloosa, AL: UAPress, 2010.
BORGES, Maria Eliza Linhares. História & fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
BORUSZENKO, Oksana. A imigração ucraniana no Paraná. Anais do Simpósio Nacional dos Professores Universitários de História. Colonização e Migração. Porto Alegre: ANPUH, set. 1967.
BRAGA, Theodoro. Artistas e pintores no Brasil. São Paulo: São Paulo Ed., 1942.
CAUVIN, Thomas. A ascensão da História Pública: uma perspectiva internacional. Revista Nupem, v. 11, n. 23, p. 8-28, 2019.
CAUVIN, Thomas. Campo nuevo, prácticas viejas: promesas y desafíos de la historia pública (New Field, Old Practices: Promises and Challenges of Public History). Hispania Nova, Segunda Época, n. 1 Extraordinario, p. 7-51, mayo 2020.
CAUVIN, Thomas: Controversies over Monuments: An Opportunity for International Public History. Public History Weekly, v. 5, n. 42, 2017.
CELSO, Affonso de A. F. Por que Me Ufano do Meu País: right or wrong, my country. Rio de Janeiro: F. Briguiet & Cia., 1943.
CÍCERO, Marco Túlio. De oratore. London: Harvard University Press, 1967.
CONNERTON, Paul. Como as sociedades recordam. Lisboa: Celta, 1999.
DEAN, David; EATGES, Andreas. What is (International) Public History? International Public History, v. 1, n. 1, p. 1-3, 2018.
FERRER, Gilberto. Um passeio a Petrópolis em companhia do fotógrafo Marc Ferrez. Petrópolis, RJ: Ministério da Educação e Saúde, 1948.
FRISCH, Michael. A história pública não é uma via de mão única ou A Shared Authority à cozinha digital, e vice‐versa. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (orgs.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
HERMANN, Hans-Joachim. Vorwort. In: HEGENBERG, Hugo; WISCHRAL, Arthur. Reisebilder vom Paranaenser Meeresstrand. Neu Wulmstorf, DE-NI: Cewe, 2014.
Hermano Schiefelbein, o pintor allemão da natureza Brasileira. Diário da Noite, São Paulo, 15 jan. 1927.
HUBER, Valburga. A Ponte edênica: da literatura dos imigrantes de língua alemã a Raul Bopp e Augusto Meyer. São Paulo: Annablume; FAPESP, 2009.
KEAN, Hilda. People, historians, and public history: demystifying the process of history making. The Public History, v. 32, n. 3, p. 25-38, Summer 2010.
KLINGHOFFER, Arthur Jay. The power of projections: how maps reflect global politics and history. Westport, Conn.: Praeger, 2006.
KOBELINSKI, M; KRUL Giovana. A percepção da natureza na colônia Santa Bárbara - PR (1927). In: LENCHISCKI, Lidiana L.; KOBELINSKI, Michel (orgs.). Reflexões sobre história. Petrópolis, RJ: Tereart, 2013.
KOBELINSKI, Michel. Ufanismo e ressentimento: de Minas Gerais aos sertões de São Paulo (séc. XVIII). São Paulo: Annablume, 2012.
LESSER, Jeffrey. Negotiating National Identity: Immigrants, Minorities and the Struggle for Ethnicity in Brazil. Durham: Duke University Press, 1999.
LOBATO, José Bento Monteiro. O Presidente Negro ou O Choque das Raças. São Paulo: Brasiliense, 1979.
LUCA, T. R. de. A Revista do Brasil: um diagnóstico para a (N)ação. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
LUCCHESI, A. Conversas na antessala da academia: o presente, a oralidade e a história pública digital. Revista História Oral, v. 17, n. 1, p. 39-69, 2014.
NORA, Pierre. Entre história e memória: a problemática dos lugares. Revista Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, 1993.
OLBERTZ, Ivanira Tereza Dias; Hermann Schiefelbein. In: Entrevistando a Arte. Curitiba: Serzegraf, 2013.
PEGORARO, Évely. Paranismo e fotografia: fragmentos de discursos que perpetuam ideais. In: PEGORARO, Éverly; MALVESTITI, Fernanda (orgs.). Comunicação e Cultura Visual: Interfaces de uma Discussão. Guarapuava, PR: Edunicentro, 2012.
PEREIRA, Luis Fernando. Paranismo: o Paraná inventado; cultura e imaginário no Paraná da I República. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1997.
Pintores da paisagem paranaense. Curitiba: Secretaria de Estado da Cultura; Solar do Rosário, 2001.
PORTAL, Roger. Os eslavos: povos e nações. Lisboa: Cosmos, 1968.
RATZEL, Friedrich. O solo, a sociedade e o estado. Revista do Departamento de Geografia, São Paulo, USP, v. 2, p. 93-101, 1983.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Ed. Senac, 2009.
SAMUEL, Raphael. Theatres of Memory. Past and Present in Contemporary Culture. New York: Verso, 1996.
SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (orgs.). História pública no Brasil: sentido e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
SEYFERTH, G. A dimensão cultural da imigração. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 26, p. 47-62, 2011.
SEYFERTH, G. A idéia de cultura teuto-brasileira: literatura, identidade e os significados da etnicidade. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 10, n. 22, p. 149-197, jul.-dez. 2004.
STICKEL, Erico João Siriuba. Uma pequena biblioteca particular: subsídios para o estudo da iconografia no Brasil. São Paulo: EdUSP, 2004.
SUTIL, Marcelo Saldanha; BARACHO, Maria Luiza Gonçalves. O acervo Arthur Wischral: documentos de um olhar. In: FUNDAÇÃO Cultural de Curitiba. Boletim da Casa Romário Martins. Curitiba: Fundação Cultural de Curitiba, 2007.
TRINDADE, Etelvina M. de Castro; CARNEIRO LEÃO, Igor Zanoni C. As desventuras do paranismo. Revista da FAE, Curitiba, v. 2, n. 3, p. 9-20, set.-dez. 1999.
TRINDADE, Jaelson Bitran. Tropeiros. São Paulo: Incepa, 1992.
VIAL, Andréa Dias. O colecionismo no período entre-guerras: a contribuição da Sociedade de Etnografia e Folclore para a formação de coleções etnográficas. 2009. Dissertação (Mestrado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.