We never know what to expect from commuting: City train performances and public space dialogue in the play In_Trânsito
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47757Keywords:
Site-specific performance, Rio de Janeiro, In_Trânsito, Cia. Marginal, Urban spaces.Abstract
This paper aims to consider the play In_Trânsito, featuring the Cia. Marginal theater collective and directed by Isabel Penoni and Joana Levi. In_Trânsito is a site-specific performance (one that is staged in a physical space not originally built for this purpose) presented during people’s commute in the train cars of the branch line Saracuruna, departing from Central do Brasil, the central train station in Rio de Janeiro’s railway network. By providing a dialogue about urban motility and entitlement, and considering site-based performances that feature the city as stage or character, we try to comprehend – using an ethnographic account of the play – the dilemmas the city goes through and how social and artistic movements are permeated by what happens in the city.References
ABREU, Maurício de A. Evolução urbana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: IPLANRIO, 1997.
ALCÂNTARA, Maurício Fernandes de. Gentrificação. 2018. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Departamento de Antropologia da USP, 2018. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/conceito/gentrificação. Acesso em: nov. 2019.
ALCURE, Adriana Schneider. Inversões, invenções e outros modos de produção em Cidade Correria. In: FLORES, Livia; SOMMER, Michelle (orgs.). Cadernos Desilha. Rio de Janeiro: PPGAV/EBA/UFRJ; Circuito, 2017, v. 1, p. 58-66.
BELLAVANCE, Guy. Mentalidades urbanas, mentalidades fotográficas. Cadernos de Antropologia e Imagem, Rio de Janeiro, v. 4, p. 17-30, 1997.
BELLAVANCE, Guy. Proximidade e distância da cidade: a experiência da cidade e suas representações. Interseções: revista de estudos interdisciplinares, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 67-86, 1999.
CAIAFA, Janice. Trilhos da Cidade – Viajar no metrô do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2013.
CARVALHO, Bruno. Cidade Porosa: dois séculos de história cultural no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Objetiva, 2019.
DI GIOVANNI, Julia Ruiz. Artes de abrir espaço. Apontamentos para a análise de práticas em trânsito entre arte e ativismo. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 4, n. 2, 2015.
KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. In: Arte & ensaios, Rio de Janeiro, EBA-UFRJ, n. 17, p. 166-187, 2008.
NAME, Leonardo. Geografia Pop: o cinema e o outro. Rio de Janeiro: Apicuri; Ed. PUC, 2013.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PENONI, Isabel; LEVI, Joana. In_Trânsito: o Jogo com o Real em uma Odisseia sobre Trilhos. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 7, n. 2, 2018.
PIRES, Ericson. Cidade Ocupada. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2007.
WINTER, Roberto. Trinta mil vezes enigma. São Paulo: Aurora, 2016.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e política. São Paulo: EXO experimental; Editora 34, 2009.
ROCHA, Lia de Mattos; CARVALHO, Monique Batista; DAVIES, Frank Andrew. Crítica e controle social nas margens da cidade: etnografia de espaços de participação em favelas “pacificadas” do Rio de Janeiro. Revista de @ntropologia da UFSCar, São Carlos (SP), v. 10, n. 1, jan.-jun. 2018.
ROCHA, Lia de Mattos. Da “cidade integrada” ao “empreendedorismo”: participação e gestão nas margens em tempos de “pacificação”. (versão preliminar). 38º Encontro Anual da Anpocs, Caxambu – Minas Gerais, Outubro de 2014. GT 34: Sobre Periferias – Novos Conflitos no Espaço Público. Disponível em: https://www.anpocs.com/index.php/papers-38-encontro/gt-1/gt34-1/9156-da-cidade-integrada-ao-empreendedorismo-participacao-e-gestao-nas-margens-em-tempos-de-pacificacao/file.
SCHIOCCHET, Michele Louise. Site-specific art? Reflexões a respeito da performance em espaços não tradicionalmente dedicados a esta. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, UDESC, v. 2, n. 17, 2011.
SEVCENKO, Nicolau. A capital irradiante: técnicas, ritmos e ritos do Rio. In: NOVAIS, Fernando Antônio de. História da Vida Privada no Brasil. Vol. 3: República: Da Belle Époque à Era do Rádio. Org.: Nicolau Sevcenko. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.