Photographs by Cesar Barreto in the context of the “Olympic Rio”: spatial and architectural transformations in the port region
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47551Keywords:
Photography, Landscape, Revitalization, Portuary Zone, Rio de JaneiroAbstract
Cesar Barreto was the photographer hired by the City Hall of Rio to document the revitalization process of the port area for the 2016 Olympic Games. His photos were published in the institutional website ‘Cidade Olímpica’, which contained information about the works and projects in progress. This paper discusses the role of photographs produced by Barreto for the city's urban memory, as well as the main ideas behind the Porto Maravilha project in the context of the global cities. The urban reforms implemented in Rio were based on a neoliberal urban policy, valuing the city brand to make it competitive in the international market.
References
ARANTES, Pedro Fiori. Arquitetura na era digital-financeira: desenho, canteiro e renda da forma. São Paulo: Editora 34, 2012.
FORTUNA, Vania O. “Rio do Porto Maravilha”, rio de sentidos: lutas simbólicas por um consenso discursivo de cidade global. 2016. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Federal Fluminense, Niterói (RJ).
FREITAS, Ricardo; LINS, Flavio; SANTOS, Maria Helena Carmo dos. Megaevento: uma lógica de transformação social. In: FREITAS, Ricardo; LINS, Flavio; SANTOS, Maria Helena Carmo dos (orgs.). Megaeventos, comunicação e cidade. Curitiba: CRV, 2016.
GAUZISKI, Débora. A paisagem olímpica do Rio de Janeiro: natureza e ruínas no discurso institucional. INTERIN, Curitiba, v. 24, n. 1, jan./jun. 2019.
GAUZISKI, Débora. Imagens de uma cidade em construção: as tramas do arquivo fotográfico das transformações urbanas do Rio Olímpico. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
HARVEY, David. A Arte da Renda: A Globalização e Transformação da Cultura em Commodities. In:A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.
HARVEY, David. Cidades rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
SASKEN, Sassia.As cidades na economia mundial. São Paulo: Studio Nobel, 1998.
SASKEN, Sassia. The Global City: lntroducing a Concept. The Brown Journal Of World Affairs, Providence, v. XI, issue 2, Winter/Spring 2005.
SEKULA, Allan. Reading an archive. Photography between labour and capital. In: WELLS, Liz. The Phtography Reader. London and New York: Routledge, 2002.
SOLÀ-MORALES, Ignasi de. Terrain Vague. In: MARIANI, Manuela; BARRON, Patrick (eds.). Terrain Vague: Interstices at the Edge of the Pale. New York: Routledge, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.