Photographs by Cesar Barreto in the context of the “Olympic Rio”: spatial and architectural transformations in the port region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47551

Keywords:

Photography, Landscape, Revitalization, Portuary Zone, Rio de Janeiro

Abstract

Cesar Barreto was the photographer hired by the City Hall of Rio to document the revitalization process of the port area for the 2016 Olympic Games. His photos were published in the institutional website ‘Cidade Olímpica’, which contained information about the works and projects in progress. This paper discusses the role of photographs produced by Barreto for the city's urban memory, as well as the main ideas behind the Porto Maravilha project in the context of the global cities. The urban reforms implemented in Rio were based on a neoliberal urban policy, valuing the city brand to make it competitive in the international market.


Author Biographies

Débora Gauziski, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Pós-doutoranda do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutora e Mestre em Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro; graduada em Comunicação Social pela Universidade Estácio de Sá

Ricardo Ferreira Freitas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor Titular da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutor em Sociologia pela Université René Descartes - Paris V; Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro; graduado em Comunicação Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Vania Oliveira Fortuna, Universidade Veiga de Almeida

Professora dos cursos de Jornalismo e Publicidade da Universidade Veiga de Almeida; Pós-doutoranda do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutora em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense; Mestre em Comunicação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro; graduada em Comunicação Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e em Relações Públicas pela Universidade Estácio de Sá

References

ARANTES, Pedro Fiori. Arquitetura na era digital-financeira: desenho, canteiro e renda da forma. São Paulo: Editora 34, 2012.

FORTUNA, Vania O. “Rio do Porto Maravilha”, rio de sentidos: lutas simbólicas por um consenso discursivo de cidade global. 2016. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade Federal Fluminense, Niterói (RJ).

FREITAS, Ricardo; LINS, Flavio; SANTOS, Maria Helena Carmo dos. Megaevento: uma lógica de transformação social. In: FREITAS, Ricardo; LINS, Flavio; SANTOS, Maria Helena Carmo dos (orgs.). Megaeventos, comunicação e cidade. Curitiba: CRV, 2016.

GAUZISKI, Débora. A paisagem olímpica do Rio de Janeiro: natureza e ruínas no discurso institucional. INTERIN, Curitiba, v. 24, n. 1, jan./jun. 2019.

GAUZISKI, Débora. Imagens de uma cidade em construção: as tramas do arquivo fotográfico das transformações urbanas do Rio Olímpico. 2018. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

HARVEY, David. A Arte da Renda: A Globalização e Transformação da Cultura em Commodities. In:A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005.

HARVEY, David. Cidades rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

SASKEN, Sassia.As cidades na economia mundial. São Paulo: Studio Nobel, 1998.

SASKEN, Sassia. The Global City: lntroducing a Concept. The Brown Journal Of World Affairs, Providence, v. XI, issue 2, Winter/Spring 2005.

SEKULA, Allan. Reading an archive. Photography between labour and capital. In: WELLS, Liz. The Phtography Reader. London and New York: Routledge, 2002.

SOLÀ-MORALES, Ignasi de. Terrain Vague. In: MARIANI, Manuela; BARRON, Patrick (eds.). Terrain Vague: Interstices at the Edge of the Pale. New York: Routledge, 2014.

Published

2020-05-31

How to Cite

Gauziski, D., Freitas, R. F., & Fortuna, V. O. (2020). Photographs by Cesar Barreto in the context of the “Olympic Rio”: spatial and architectural transformations in the port region. Revista Maracanan, (24), 149–166. https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47551