Pierrot, between laughter and mockery: notes on the colloquial-ironic tendency of the aesthetic experiences Symbolists
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2017.27133Keywords:
Aesthetic experiences, Symbolism, Literary Magazines, Illustrated press, Rio de JaneiroAbstract
In this paper we propose to present the partial results of the master's research about the aesthetic experiences of Symbolism in Brazil of the late nineteenth century, more specifically in the city of Rio de Janeiro. We consider a selection of material in order to restore the importance of the symbolist literary magazine Pierrot, published in 1890, in a differentiated theoretical approach that scales the disruptive potential of this journal and allows perceive it as an original production, which makes it possible to understand the intrinsic political nature of the aesthetic manifestations.
References
AMARAL, Glória Carneiro. Aclimatando Baudelaire. São Paulo: Annablume, 1996.
BROCA, Brito. A Vida literária no Brasil – 1990. Rio de Janeiro: José Olympio, 1975.
CANDIDO, Antonio. Os primeiros baudelairianos. In: A Educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1987.
DUQUE, Gonzaga. Graves e frívolos (por assunto de arte). LINS, Vera. (Org.). Rio de Janeiro: Edições Casa de Rui Barbosa, 1997.
DUQUE, Gonzaga. Outras impressões: crônica, ficção, crítica, correspondência, 1882-1910. GUIMARÃES, Júlio Castañon e LINS, Vera. (Orgs.). Rio de Janeiro: Contra Capa/ FAPERJ, 2011. p. 57.
EDMUNDO, Luís. O Rio de Janeiro do meu tempo. [S.l.]: [s.n.], 1938. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/sf000059.pdf. Acesso em: 27 nov. 2015.
GUIMARÃES, Júlio Castañon. Empenho crítico: Gonzaga Duque na imprensa. In: DUQUE, Gonzaga. Impressões de um amador: textos esparsos de crítica (1882-1909). Org.: Júlio Guimarães e Vera Lins. Belo Horizonte; Rio de Janeiro: Editora UFMG; Fundação Casa de Rui Barbosa, 2001.
HAMBURGUER, Michel. A verdade da poesia: tensões na poesia modernista desde Baudelaire. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
KAWANO, Marta. Gérard de Nerval: a escrita em trânsito. Rio de Janeiro: Ateliê, 2009.
LINS, Vera. Autonomia e Liberdade: o Simbolismo carioca em revista. In: 3º Congresso ABRALIC. Limites: Anais. São Paulo; Niterói (RJ): Ed. USP; ABRALIC, 1995.
LINS, Vera. Em revistas, o simbolismo e a virada do século. In: OLIVEIRA, Claudia de (org.). O Moderno em revistas: representações do Rio de Janeiro de 1890 a 1930. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.
LINS, Vera. Novos Pierrôs, Velhos Saltimbancos: os escritos de Gonzaga Duque e o final do século carioca. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, p. 23.
MAGALHÃES JÚNIOR, Raimundo. Artur Azevedo e sua época. [S.l.]: Livros Irradiantes, 1971.
MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: Ed. UNESP, 2003.
NIETZSCHE, Friederich. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
RANCIÈRE, Jacques. O que significa “Estética”. [s.l.]: Project YMAGO, 2011. Disponível em: http://cargocollective.com/ymago/Ranciere-Txt-2. Acesso em: 04 dez. 2015.
STAROBINSKI, Jean. Retrato del artista como saltimbanqui. Madrid: Abada, 2007.
STAROBINSKI, Jean. Sur quelque répondants allégorique du poète. Revue d'Histoire littéraire de la France. 67e Année, n. 2, Baudelaire, Apr.-Jun., 1967, p. 402-412. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/40523050?seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em: 13 dez. 2015.
VÍTOR, Nestor. Obra crítica. Vol. I. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1969. Disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/. Acesso em: 17 dez. 2015.
WILSON, Edmund. O Castelo de Axel: estudo acerca da literatura imaginativa de 1870-1930. São Paulo: Cultrix, 1967.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.