Exercises of affection in plural epistemic networks
DOI:
https://doi.org/10.12957/interag.2024.88079Abstract
This article shares extension experiences that seek to promote the formation and creative functioning of inter/trans epistemic (or inter/transdisciplinary) networks. The actions that made up these experiences took place around the film The Platform and three presentation and debate panels held in the context of the Knowledge Festival at the Federal University of Rio de Janeiro. Word analysis of the written and transcribed textual material generated in these actions was carried out. Each word was classified into one of three categories, called subjective affective load terms, conceptual load terms, and contextualization and properties terms, therefore, considered foreground values suggested by the cognitive affective experience of the subjects involved, inferable from the narrative. From an empirical perspective, our assessment of discursive indicators suggests that our co-participants experienced states of subjective entanglement, involving affective, ethical, aesthetic, plural, and multimodal qualifiers. Our analysis indicates that our affective transits coexist with our knowledge systems. Such statements, contrary to the shielding of objective thought to our subjects in the practice of technical, scientific analysis, point to the coexistence, in these individuals, of subjects and objects, of narrative networks that, despite being rational in our intense experience of exchanges, both internal to the group and from the perspective of the general public, are also impregnated with emotions. Therefore, there is a coexistence of reason and emotion as elements in the construction of knowledge.
Keywords: Social challenges. Dialogue. Affective Triggers. Interdisciplinary.Exercícios de afeto em redes plurais epistêmicas
Resumo
Este artigo compartilha experiências extensionistas que buscam promover a formação e o funcionamento criativo de redes inter/trans epistêmicas (ou inter/transdisciplinares). As ações que compuseram estas experiências se deram em torno do filme O Poço, e de três mesas de apresentação e debate realizadas no contexto do Festival do Conhecimento da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Uma análise de palavras foi realizada com o material textual escrito e transcrito, gerado durante estas ações. Cada palavra foi classificada em uma de três categorias, denominadas termos de cargasubjetiva afetiva, termos de carga conceitual e termos de contextualização e propriedades, portanto, considerados valores de primeiro plano sugeridos pela experiência cognitivo afetiva dos sujeitos envolvidos, depreensíveis pela narrativa. De teor empírico, nossa avaliação de indicadores de discurso sugere que nossos co-partícipes vivenciaram estados de enredamento subjetivo, envolvendo qualificadores afetivos, éticos, estéticos, plurais, multimodais enfim. Nossa análise sugere que nossos trânsitos afetivos convivem com nossos sistemas de conhecimento. Tais estados, ao contrário da blindagem do pensamento objetivo aos nossos sujeitos na prática de análise técnica, científica, apontam para a coexistência, nestes indivíduos, de sujeitos e objetos, de tecituras narrativas que a despeito de racionais em nossa experiência intensa de trocas, tanto internas ao grupo, quanto na perspectiva do público em geral, são também encharcadas de emoções. Portanto, há convivência de razão e emoção como elementos de construção de conhecimento. Palavras-chave: Desafios sociais. Diálogo. Disparadores Afetivos. Interdisciplinar Desafios sociais. Diálogo. Disparadores Afetivos. Interdisciplinar.Downloads
References
FORGAS, Joseph P. Mood and judgment: The affect infusion model (AIM). Psychological Bulletin, v. 117, p. 39–66, 1995.
SCHWARZ, Norbert; CLORE, Gerald L. Mood, misattribution, and judgments of well-being: Informative and directive functions of affective states. Journal of Personality and Social Psychology, v. 45, p. 513–523, 1983.
ASHBY, F. Gregory. ISEN, Alice M.; TURKEN, And U. A neuropsychological theory of positive affect and its influence on cognition. Psychological Review, v. 106, p. 529–550, 1999.
BAAS, Matthijs; DE DREU, Carsten K. W.; NIJSTAD, Bernard A. A meta-analysis of 25 years of mood creativity research: Hedonic tone, activation, or regulatory focus? Psychological Bulletin, v. 134, p. 779–806, 2008.
BOWER, Gordon Howard. Mood and memory. American Psychologist, v. 36, p. 129–148, 1981.
ISEN, Alice M.; SHALKER, Thomas E.; CLARK, Margaret; KARP, Lynn. Affect, accessibility of material in memory, and behavior: A cognitive loop? Journal of Personality and Social Psychology, v. 36, p. 1–12, 1978.
VAN KLEEF, Gerben A.; DE DREU, Carsten K. W.; MANSTEAD, Antony S. R. Chapter 2 - An Interpersonal Approach to Emotion in Social Decision Making: The Emotions as Social Information Model. Advances in Experimental Social Psychology, v. 42, p. 45-96, 2010.
A Nau do Fucô (2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ie0uNFaZdYc&t=60s
Vortex e o Campo Conceitual Experimental dos Transaberes (2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=WllUesKppFs&t=3s
A Química do Corpo: Dança e Afeto (2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=AYfYfV1luBo
FRÓES, Maira M.; OLIVEIRA, Edmar J. S. Anatomia das paixões: o corpo sujeito sensível. In: Francisco José Figueiredo Coelho; Priscila Tamiasso Martinhon; Célia Sousa. (Org.). Educação em Ciências, Saúde e Extensão Universitária. 1ed. Curitiba: Brazil Publishing Autores e Editores Associados, p. 139-150, 2019.
INÁCIO-BARBOSA, Leonardo T. M.; TEIXEIRA, Fernanda; REIS, Vivian M.; MARINS RIBEIRO, Luiz O.; BOENTE, Alfredo N. P.; FRÓES, Maira M. Evaluating through self-report questionnaires the effects of artistic impregnation of scientific objects on qualifiers of perceptual assessment: implications to an emerging experimental neuroepistemology. Journal of Cognition and Culture, v. 17, n.1-2, p. 129-145, 2017.
FRÓES, Maira M.; OLIVEIRA, Agamenon R. E. Entangling and Rupture of Body and Mind for Building of the Modern Science: Lessons from da Vinci and Descartes. Foundations of Science, v. 28, p. 859-884, 2023. https://doi.org/10.1007/s10699-022-09874-w
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.

Todo o conteúdo da Revista Interagir está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.