The Implementation and Consolidation of the Preparatory Course for Vestibular and ENEM - Experience and Citizenship the Students of the UNIFAL-MG in Poços de Caldas, Brazil

Authors

  • Rafaela Tavares Lima Universidade Federal de Alfenas
  • Adriane Oliveira Fernandes Universidade Federal de Alfenas
  • Gabriela Espiríto Santos Universidade Federal de Alfenas
  • Carlos Henrique Freitas Universidade Federal de Alfenas
  • Gabriella Coimbra Rafael Universidade Federal de Alfenas
  • Bianca Paula Sousa Universidade Federal de Alfenas
  • Laís Cristina Souza Universidade Federal de Alfenas
  • Amanda Luiza Fonseca Universidade Federal de Alfenas
  • Jonnatham Brandão Melo Universidade Federal de Alfenas
  • Antonio Donizetti Gonçalves Souza

DOI:

https://doi.org/10.12957/interag.2016.19467

Keywords:

curso pré-vestibular, ENEM, apoio ao ingresso

Abstract

The low-income and state school students’ access to state university in Brazil has awakened concerns of government and scholars. The inequality in the access of social classes to universities is a result of many factors, such as the early withdrawal in the school years and teenagers behind the grade for their age bracket. In this context, creating mechanisms, like preparatory courses for college admittance enhancing low-income people, is a good approach to support the state school students’ development in the admission exam. These instruments can decrease the inequality and value merit aspects as well as non-supporting assistance to have access to undergraduate programs. This extension project aims to describe the process and experience of the preparatory course for university exam (ENEM) establishment to attend the high school students from state education from Poços de Caldas - MG, BR. This work has provided for their competitiveness in this exam, as well as in others. In addition to that, the project has also allowed the interaction between the UNIFAL-MG College and high school students within the city. The preparatory course started in September 2011 in the Dr. José Vargas de Souza Municipal School with around 40 students. Therefore, this project has been implemented in phases, aiming at a continuous maturity process and at the inclusion of student-teachers and integration with the local community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela Tavares Lima, Universidade Federal de Alfenas

Possui graduação em Ciência e Tecnoligiua(bacharelado) e cursa Enghenharia Química. Mestranda no programa de Pós-graduação em Engenharia Química, na área de biotecnologia, na Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG.

Adriane Oliveira Fernandes, Universidade Federal de Alfenas

Graduanda em Bacharelado em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Gabriela Espiríto Santos, Universidade Federal de Alfenas

Graduanda em Bacharelado em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Carlos Henrique Freitas, Universidade Federal de Alfenas

Graduando em Bacharelado em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Gabriella Coimbra Rafael, Universidade Federal de Alfenas

Graduanda em Bacharelado em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Bianca Paula Sousa, Universidade Federal de Alfenas

Graduada em Ciência e Tecnologia(bacharelado) e cursa Engenhria Química  pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Laís Cristina Souza, Universidade Federal de Alfenas

Graduada em  Ciência e Tecnologia(bacharelado)e cursa Engenharia Química pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Amanda Luiza Fonseca, Universidade Federal de Alfenas

Graduada em  Ciência e Tecnologia(bacharelado)e cursa Engenharia Química pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Jonnatham Brandão Melo, Universidade Federal de Alfenas

Graduado em  Ciência e Tecnologia(bacharelado)e cursa Engenharia de Minas pela Universidade Federal de Alfenas, UNIFAL-MG

Antonio Donizetti Gonçalves Souza

Possui Graduação em Biologia pela Universidade de São Paulo (1991), Mestrado em Ciências da Engenharia Ambiental pela Universidade de São Paulo (1996) e Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos (2002), Atualmente é docente da Universidade Federal de Alfenas, campus de Poços de Caldas (MG). Tem experiência na área de Ecologia Aplicada e Gestão Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: Diagnostico de Bacias Hidrográficas, Monitoramento da Qualidade da Água, Instrumentos de Gerenciamento de Recusos Hídricos.

Published

2017-02-09

How to Cite

LIMA, Rafaela Tavares et al. The Implementation and Consolidation of the Preparatory Course for Vestibular and ENEM - Experience and Citizenship the Students of the UNIFAL-MG in Poços de Caldas, Brazil. Interagir: pensando a extensão, Rio de Janeiro, n. 22, p. 140–148, 2017. DOI: 10.12957/interag.2016.19467. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/interagir/article/view/19467. Acesso em: 2 may. 2025.

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA