Modernity in Latin America:

Symbolist and Modernist Aesthetic Experiences of the End of the 19th Century in Constellation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/intellectus.2024.81272

Keywords:

Modernity in constellation, End of the century aesthetic experiences, Latin America

Abstract

This work proposes a reflection on modernity in its sinuosities in Latin America, through symbolist aesthetic experiences in Brazil and modernist ones in Mexico and Argentina, understanding them not as separated from European modernity, nor as delayed in comparison to “optimized images” (CANCLINI, 2007) of that, but rather as integral parts of a whole. In this sense, based on some Latin American literary magazines, we look at symbolist and modernist aesthetics in order to observe a conservation of aesthetic ideas in scenarios that, despite bringing specificities, share experiences. To do this, we will resort to the image of the constellation, illuminated by Walter Benjamin (2011), in which relationships are motivated not by proximity, but by the possibility of meanings that their singular-extremes give them.

Author Biography

Mariana Albuquerque Gomes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

P´ós-doutoranda na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Brasil; Doutora em História Social da Cultura pelo Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2021), com financiamento de bolsa de Doutorado concedida pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES PROSUC, 2017-2021) e bolsa de Doutorado Sanduíche (CAPES PRINT, 2019-2020) para realização de estágio doutoral na Université Paris 8. Professora de Historia do Ensino Médio na Escola Parque - Barra da Tijuca (2023). Professora substituta contratada do Setor Curricular de História do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (CAp-UFRJ) (2022-2023). Professora Voluntária de História na ONG Projeto de Ensino Cultural e Educação Popular (PECEP) (2018-2022). Mestra em História Política pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2016), com financiamento de bolsa de Mestrado (CAPES DS, 2014-2016). Bacharela e Licenciada em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013). Bolsista de Iniciação Científica pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ IC, 2011-2013). Bolsista de Monitoria pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas UERJ (2010-2011). Possui interesse em História das Américas, História Contemporânea, História Intelectual e Teoria da Literatura. Desenvolve pesquisa sobre as experiências estéticas simbolistas e modernistas, na América Hispânica, no Brasil e na Europa. Integra grupos de pesquisa no Brasil e na França, nas áreas de História das Américas, História Intelectual, História Conectadas e Literaturas.

 

References

Fontes

REVISTA DE AMÉRICA (1894), Buenos Aires, agosto-octubre. (3 números). In: CARTER, Boyd (ed.) [1967]. La ‘Revista de América’ de Rubén Darío y Ricardo Jaimes Freyre. Ediciónfacsimilar. Managua: EdicionesdelCentenario de Rubén Darío.

REVISTA MODERN (1898-1899), Ciudad de México, año I, julio-deciembre. (12 números); año II, enero-deciembre. (12 números). Hemeroteca Nacional Digital de México.

ROSA-CRUZ, (1901) Rio de Janeiro, ano I, junho-setembro. (4 números). Fundação Casa de Rui Barbosa, Arquivo Andrade Muricy, Coleção Plínio Doyle.

Referências bibliográficas

AGOSTINI, Claudia; GUERRA, Elisa Speckman (orgs.) (2001). Modernidad, tradición y alteridad: laCiudad de México enel cambio de siglo (XIX-XX). Ciudad de México: UNAM, Instituto de Investigaciones Históricas.

ARAÚJO, Viviane da Silva (2013). Fragmentos urbanos da modernidade: a fotografia em Buenos Aires e no Rio de Janeiro na passagem do século XIX para o XX. Tese (Doutorado em História). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

BALAKIAN, Anna (2007). O Simbolismo. São Paulo: Perspectiva.

BENJAMIN, Walter (2015). Baudelaire e a modernidade. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora. (Filô/Benjamin).

BENJAMIN, Walter (2011). Prólogo epistemológico-crítico. In. BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, pp. 15-47.

BERMAN, Marshal (2007). Tudoque é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Trad. Carlos Felipe Moisés, Ana Maria Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras.

BETHELL, Leslie (ed.) (1991/1992). História de América Latina: América Latina – cultura y sociedad, 1830-1930. Tomos 8 e 9. Barcelona: Editorial Crítica.

CANCLINI, Néstor Garcia (1997). Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da Modernidade. Trad. Ana Regina Lessa, Heolísa Pezza Cintrão. São Paulo: EdUSP.

CANCLINI, Néstor Garcia (2015). Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Trad. Luís Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.

DIDI-HUBERMAN, Georges (2011). A Sobrevivência dos vaga-lumes.Trad. Vera Casa Nova, Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG. (Coleção Babel).

GAGNEBIN, Jeanne Marie (2012). Apagar os rastros, recolher os restos. In. SEDLMAYER, Sabrina; GINZBURG, Jaime (orgs.). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG. (Humanitas), pp. 27-38.

GAGNEBIN, Jeanne Marie (1997).Baudelaire, Benjamin e o moderno. In. GAGNEBIN, Jeanne Marie.Sete aulas sobre linguagem, memória e História. Rio de Janeiro: Imago.

GAGNEBIN, Jeanne Marie (2013). História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva.

GIZBURG, Jaime (2012). A interpretação do rastro em Walter Benjamin. In. SEDLMAYER, Sabrina; GINZBURG, Jaime (orgs.). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG. (Humanitas), pp. 107-132.

HARDMAN, Francisco Foot (1992). Antigos modernistas. In: NOVAES, Adauto (org.). Tempo e História. São Paulo: Companhia das Letras.

LINS, Vera. Novos Pierrôs, Velhos Saltimbancos: os escritos de Gonzaga Duque e o final do século carioca (1997). Curitiba: Secretaria do Estado da Cultura; Câmara Brasileira do Livro; The DocumentCompany-Xerox do Brasil.

MACIEL, Maria Esther (1995). Os paradoxos do novo: sobre o conceito de tradição na obra de Octavio Paz. Revista de Estudos de Literatura, Belo Horizonte, vol. 3, p. 21-33, out..

MENTON, Seymour (2005). El cuentohispanoamericano: antologia crítico-histórica. México: FCE. (Colec. conmemorativa 70 Aniversario; 33).

NERY, Laura Moutinho. Cenas da vida carioca: Raul Pederneiras e a belle époque no Rio de Janeiro (2000). Dissertação (Mestrado em História). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

PAES, José Paulo (1985). Gregos e baianos. São Paulo: Brasiliense.

PAZ, Octavio (2017). A Busca do presentee outros ensaios. Trad. Eduardo Jardim. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo. (Coleção Ensaios contemporâneos).

PAZ, Octavio (2013). Os Filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Trad.Ari Roitman, Paulina Wacht. São Paulo: Cosac Naify.

PASTURA, Angela (20140. Imagens de Paris nos trópicos. Rio de Janeiro: Vermelho Marinho.

RAMA, Ángel (1998). La Ciudad letrada. Montevideo: Arca.

RAMOS, Julio (1989). Desencuentros de lamodernidaden América Latina: literatura y política ensiglo XIX. México: FCE.

ROMERO, José Luis (2001). Latinoamérica: lasciudades y las ideias. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

SANTIAGO, Silviano (2011). Revoada de vaga-lumes. O Estado de São Paulo, São Paulo, Caderno Cultura, n.p.,19 mar.

SARLO, Beatriz (2010). Modernidade periférica – Buenos Aires: 1920-1930. Trad. Júlio Pimentel Pinto. São Paulo: CosacNaify.

SARLO, Beatriz (1996). Modernidad y mezcla cultural. In: VÁZQUEZ-RIAL, Horacio. Buenos Aires, 1880-1913: La Capital de unImperioImaginario. Madrid: AlianzaEditoral.

SCHORSKE, Carl E. (2000).Pensando com a história: indagações na passagem para o modernismo. Trad. Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras.

SEVCENKO, Nicolau (2003). Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Companhia das Letras.

SEVCENKO, Nicolau (1998). O prelúdio republicano, astúcias da ordem e ilusões do progresso. In: NOVAIS, Fernando (org.). História da vida privada no Brasil República: da belle époque à era do rádio. v. 3. São Paulo: Companhia das Letras.

SILLER, Javier Perez; CRAMAUSSEL, Chantai (dir.) (1993/1998). México Francia: Memoria de una sensibilidad común; siglos XIX-XX. Tomos I e II. México: Centro de estúdios mexicanos y centroamericanos.

SIMMEL, Georg (1987). A metrópole e a vida mental. Trad. Sérgio Marques dos Reis. In: VELHO, Otávio G. (org.). O Fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Guanabara.

WAIZBORT, Leopoldo (2000). As Aventuras de Georg Simmel. São Paulo: Editora 34.

WOHLFARTH, Irving (2012). Apagar os vestígios. In. SEDLMAYER, Sabrina; GINZBURG, Jaime (orgs.). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG. (Humanitas), pp. 203-229.

ZEA, Leopoldo (1968). El Positivismo en México: nacimiento, apogeo y decadencia. México: FCE.

Published

2024-05-21

How to Cite

Albuquerque Gomes, M. (2024). Modernity in Latin America: : Symbolist and Modernist Aesthetic Experiences of the End of the 19th Century in Constellation. Intellèctus, 23(1), 343–362. https://doi.org/10.12957/intellectus.2024.81272