“The war followed us like a shadow”: Brecht in danish exile
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2019.44392Keywords:
Intelectuals, exile, Bertolt Brecht NazismAbstract
This article examines the period between 1933-1939 when Poet, drama author and critic Bertolt Brecht sought exile in Denmark, as National Socialist Party rose to power. It approaches exile as a historical and sociological topic and as a XXth century historical phenomenon. It characterizes the period of the Weimar republic as favorable to the artistic vanguards, to liberal thoughts, when Brecht established the principles of epic theatre. These flourishing development in theatre, disrupted by the politics of co-ordination which determined the emigration of the best intellectuals of the time in Germany. In exile since 1933 Brecht characterized the condition of the political exiled and reflected on the nature of Nazism in his letters, poems, work diaries. Through recurrence to intellectual history we seek to recognize the evolution of his thoughts, as well as friendship and solidarity relations within the german intellectual community in exile, which was a way to survive in the sense that they helped to soften the condition of isolation and allowed him to continue his literary works. Besides, thanks to those relations Brecht kept acting politically and denouncing fascism through poetry and drama. For Brecht, a main task was to mobilize the émigrés, to break out from conformity, to benefit from their literary fame to oppose Nazi regime abroad.
Downloads
References
Fontes
BRECHT, Bertolt. (1980) Diários 1920-1922. Notas autobiográficas 1920-1954. Barcelona: Editorial Crítica.
BRECHT, Bertolt. (1990) Letters 1913-1956.London: Methuen.
BRECHT, Bertolt. (1991) Teatro Completo. Rio de Janeiro: Paz e Terra. volume 5.
BRECHT, Bertolt. (1993) Journals 1934-1955. London, Methuen.
BRECHT, Bertolt. (2000) Poemas 1913-1956. São Paulo:Editora 34.
BRECHT, Bertolt. (2002) Diário de Trabalho.1938-1941.Rio de Janeiro: Rocco.vol.1.
BRECHT, Bertolt. (2004) Über die Bezeichnung Emigranten. Disponível em http://projekte.aeg- reutlingen.de/exil2004/brecht.html Acesso em 13 de abril de 2015.
BRECHT, Bertolt. (2005) Diário de Trabalho.1941-1947.Rio de Janeiro: Rocco.vol.2.
BRECHT, Bertolt. (2017) Conversa de refugiados. São Paulo:Editora 34.
“Hier Soir au deuxième séance du Congress International des écrivains à Paris.(1937)
L’HUMANITÉ, Organe du Parti Communiste (21-5-1938)”. Paris,n. 14.397. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k4074512/f2. p.2
Referências Bibliográficas
“1935: Nazistas retiram a cidadania alemã de escritores e oposicionistas”.(2015) Deutsche Wehling. Notícias. Disponível em: http://www.dw.de/1935-nazistas- retiram-a-cidadania-alemã-de-escritor.Acesso em 23/07/2015.
ADORNO, Theodor W.(s.d) Minima Moralia. Lisboa: Edições 70.
BARBIAN, Jan-Pieter. (2013) The Politics of Literature in Nazi Germany:Books in the media Dictatorship. New York, London, Nova Delhi, Sidney:Bloomsbury.
BENJAMIN, Walter.(2000) Modernidade e os modernos. 2ªed, RJ:Tempo Brasileiro.
BURKE, Peter. (2017) Perdas e ganhos.Exilados e expatriados na história do conhecimento na Europa e nas Américas.1500-2000.São Paulo:Unesp.
COCHET, François, PORTE, Rémy.(dir) (2008) Dictionnaire de La Grande Guerre.
- 1918. Paris:Robert Laffont.
DOSSE, François. (2004) La historia intelectual después de del linguistic turn.Historia e Graphia.UIA, n.23, p.17-54.
DOSSE, François. (2009) O desafio biográfico. São Paulo, Edusp.
ECKARDT, Wolf von & GILMAN, Sander L.(1996) A Berlim de Bertolt Brecht.Um album dos anos 20. Rio de Janeiro: José Olympio.
EWEN, Frederic.(1991) Bertolt Brecht, sua vida sua arte e seu tempo. São Paulo:Editora Globo.
FERRO, Marc.(1969) La Grande Guerre, 1914-1918.Paris, Gallimard. GAY, Peter. (1978) A cultura de Weimar. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
GOMES, Angela. (org.) (2004)Escrita de si, escrita da história. Rio de Janeiro:FGV. PEREZ, Ana. El exilio alemán. Textos literarios y políticos (2008).Madrid, Barcelona,
Buenos Aires, Marcial Pons, 2008.
LEJEUNE, Phillipe.(1994) El pacto autobiográfico y otros studios. Madrid: Magazul- Endymion.
McKEOWN, Adam. (2004) Global Migration, 1846-1940. Journal of World History. University of Hawai’i Press Vol. 15, No. 2 (Jun., 2004), pp. 155-189 Disponível em https://www.jstor.org/stable/20068611 Acesso em: 27 jul.2019.
JEANPIERRE, Laurent (2008.) O lugar da exterritorialidade. In: RODRIGUES, Helenice, KOLER, Heliane(org.) Travessias e cruzamentos culturais. A mobilidade em questão. RJ: FGV.
KONDER, Leandro. A poesia de Brecht e a história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996. PARKER, Stephen. Bertolt Brecht: a literary life. London: Bloomsbury, 2014.
SAID, Edward. (2003) Reflexões sobre o exílio. In: Reflexões sobre o exílio e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras.
SAID, Edward. (2005) Exílio intelectual: expatriados e marginais. In: Representações do intelectual. São Paulo: Companhia das Letras.
SIMMEL, Georg. O Estrangeiro. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção. vol 4, n.12, dez 2005.p.265-270.
STACKELBERG, Roderick.(2003) A Alemanha de Hitler. Origens, interpretações, legados.Rio de Janeiro: Imago.
TODOROV, Tzvetan. (1999) O homem desenraizado. São Paulo, Record.
TRUGEON, Mélanie. (2010) “Un cinéaste antifasciste à Paris: Slatan Dudow (1934- 1939)”, 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, 60, 2010. Disponível em: http://1895.revues.org/3867. Acesso em 3/01/2014.
WILLIAMS, Raymond (2011). Política do modernismo: contra os novos conformistas. São Paulo: Editora Unesp.
WHITE, John. (2004) Bertolt Brecht´s Dramatic Theory.New York: Camden House. WISER, William. (1995)Os anos loucos. Paris na década de 20.Rio de Janeiro, José Olympio.
WIZISLA, Erdmut. (2013) Benjamin e Brecht, a história de uma amizade. São Paulo, Edusp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional