History as nightmare: the allegorical representation of Peronist Argentina in the novel El examen (1950) by Julio Cortázar
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2019.40625Keywords:
Julio Cortázar, Argentinian literature, Peronism.Abstract
Between 1945 and 1955, Argentinians lived under the rule of Juan Domingo Perón, in a period that would be known as “The Peronist Decade”. In this, authoritarian and demagogic practices were together with substantial changes in Argentina’s political structure, symbolized in the massive participation in the political rallies orchestrated by the State machinery. In this article, we aim to see how Argentinian literature, mainly a product of Buenos Aires middle classes, most of them in the opposition to the government, has internalized the debates of its time and has created a unique representation of the Peronist regime. Thus, we aim to analyze the novel El examen (1950), written by Julio Cortázar during the years of the Peronist government, which are allegorized by its text under the sign of nightmare.Downloads
References
Fontes
CORTÁZAR, Julio (1987 [1986]). El examen. Madrid: Alfaguara.
Referências bibliográficas
AVELLANEDA, Andrés (2014). El habla de la ideología: modos de réplica literaria en la Argentina contemporánea. Buenos Aires: Editorial Eudeba.
AVELAR, Idelber (2003). Alegorias da derrota: a ficção pós-ditatorial e o trabalho do luto na América Latina. Belo Horizonte: Editora UFMG.
BERMAN, Marshall (2007). Tudo o que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Trad. Carlos Felipe Moisés e Ana Maria L. Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras.
DULITZKY, Alejandro (2010). El escritor desclasado: Julio Cortázar y la sociedad argentina del peronismo clásico. Revista Pensar. Epistemología y Ciencias Sociales. Rosario, no. 5, pp. 29-37.
FORASTELLI, Fabricio (2012). “Pobre pibe”, “lindo pibe”. Notas sobre peronismo y estilística a partir de “Torito” de Julio Cortázar (1954). Revista del Ciffyh Área Letras. Córdoba, no. 3, pp. 1-18.
GARCÍA MARTÍN, Luis (1987). El examen: La prehistoria de Julio Cortázar. Cuadernos Hispanoamericanos. Madrid, n. 444, pp.153-156, jun.
GAMERRO, Andrés (2010). Ficciones barrocas: una lectura de Borges, Bioy Casares, Silvina Ocampo, Cortázar, Onetti y Felisberto Hernández. Buenos Aires: Ed. Eterna Cadencia, Kindle Edition.
GAMERRO, Andrés (2015). Facundo o Martín Fierro. Buenos Aires: Sudamericana, Kindle Edition. GORELIK, Adrián (2004). Miradas sobre Buenos Aires: historia cultural y crítica urbana. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
GUERRA CASTELLANOS, Francisco Emilio de la (2000). Julio Cortázar, de literatura y revolución en América Latina. México: Unión de Universidades de América Latina.
HALPERÍN DONGHI, Tulio (1995). Argentina en el callejón. Buenos Aires: Ariel. MONTES-BRADLEY, Eduardo (2014). Cortázar sin barba. Barcelona: Red Ediciones. NEIBURG, Federico (1997). Os intelectuais e a invenção do peronismo. Trad. Vera Pereira. São Paulo: Edusp.
NORA, Pierre (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP. São Paulo, n. 10, pp. 7-28, dez.
ORLOFF, Carolina (2015). La construcción de lo político en Julio Cortázar. Buenos Aires: Ediciones Godot, Kindle Edition.
PIGLIA, Ricardo (2001). Sobre Cortázar. In: PIGLIA, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Ed. Anagrama, pp. 45-49.
PLOTKIN, Mariano Ben (2005). El día que se inventó el peronismo. La construcción del 17 de Octubre. Buenos Aires: Sudamericana, Kindle Edition.
SARLO, Beatriz (2005). A paixão e a exceção: Borges, Eva Perón, Montoneros. Trad. Rosa Freire d’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG.
TERÁN, Oscar (2008). Historia de las ideas en la Argentina: diez lecciones iniciales, 1810-1980. México, D.F.: Siglo Veintiuno.
VIÑAS, David (1974). Literatura argentina y realidad política: de Sarmiento a Cortázar.
Buenos Aires: Ediciones Siglo Veinte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional