Mysticism and antimysticism, symbolism and literary criticism
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2018.39088Keywords:
mysticism, symbolism, literary criticism.Abstract
Defending the hypothesis that mysticism is the fundamental basis of a delirious tradition that runs through the most significant part of modern poetry, the article discusses how the antimysticism reactions to the extravagant language of apophatic and visionary writers are found both in ecclesiastical control, in Enlightenment rationalism, as well as in modern literary and humanistic criticism. The antimysticism side traces the abhorrent strategy of transforming an extremely progressive literary and behavioral historical event, in the most part of its irruption, into an antiquated and reactionary one, in order to banish it from the advanced culture so that it become appreciated only by traditionalists. Against this ideological misrepresentation, the article proposes a resumption of the transgressive potential of mysticism from the symbolist re-reading of it.
References
ADORNO, Theodor (2009). Dialética negativa. Tradução de Marco Antonio Casanova.
Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
AGRIPPA, Henricus Cornelius (2007). Declamation on the Nobility and Preeminence of the Female Sex. Chicago: The University of Chicago Press.
BALAKIAN, Anna (1985). O simbolismo. Perspectiva: São Paulo.
BEAUDE, Joseph (1990). La mystique. Paris: Fides.
BENJAMIN, Walter (1972). Gesammelte Schriften III. Org. de Hella Tiedemann-Bartels. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
BENJAMIN, Walter (1994). Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e cultura. São Paulo: Brasiliense.
BLOOM, Harold (1991). Cabala e crítica. Rio de Janeiro: Imago.
BORGES, Jorge Luis (1985). Prólogos: com um prólogo dos prólogos. Rio de Janeiro: Rocco.
BOSSUET, Jacques Bénigne (1836). Oeuvres complètes de Bossuet: Évêque de Meaux, Band 11. Paris: Lefèvre.
BOSSUET, Jacques Bénigne (1841). Oeuvres complètes de Bossuet, Band 14. Paris: Outhenin-Chalandre. BRETON, André (1986). Arcano 17. São Paulo: Brasiliense.
CAROLLO, Cassiana (1981). Decadismo e simbolismo no Brasil: Critica e poética. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Cientificos Ed.
CERTEAU, Michel de (2015). A fábula mística séculos XVI e XVII: volume 1. Rio de Janeiro: Forense.
CRUZ E SOUSA, João da (1995). Obra completa. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar. DAVID-MENARD, Monique (1996). A loucura na razão pura: Kant, leitor de Swedenborg. São Paulo: Ed. 34.
DELEUZE, Gilles (1999). Crítica e clínica. São Paulo: 34.
ECKHART, Johannes (1903). Meister Eckharts mystische Schriften. Tradução e introdução de Gustav Landauer. Berlin: Schnabel.
FOUCAULT, Michel (2000). As palavras e as coisas. Uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes.
GRUBER, Bettina (org.) (1997). Erfahrung und System: Mystik und Esoterik in der Literatur der Moderne. Opladen: Westdeutscher.
HANEGRAAFF, Wouter J (2012). Esotericism and the academy: rejected knowledge in western culture. Cambridge: Cambridge University Press.
HANEGRAAFF, Wouter J (2013). Western esotericism: a guide for the perplexed. London: Bloomsbury.
JAMES, William (1995). As variedades da experiência religiosa: um estudo sobre a natureza humana. Trad. Octavio Mendes Cajado. Cultrix: São Paulo.
KANT, Immanuel (1976). Träume eines Geistersehers, erläutert durch Träume der Metaphysik. Stuttgart: Reclam.
KANT, Immanuel (1989). Sueños de un visionario explicados mediante los ensueños de la metafísica. Cadiz: Universidad, D.L.
LESCURE, M. de (1863). Journal et memoires Mathieu Marais. Paris: Firmin Didot frères.
LEWIS, Ioan (1971). Êxtase religioso. Um Estudo Antropológico da Possessão por Espírito e do Xamanismo. São Paulo: Perspectiva.
LIMA, Jorge de (1997). Poesia completa: volume único. Rio de Janeiro: Nova Aguilar.
LÖWY, Michael (1989). Redenção e utopia. O judaísmo libertário na Europa central: um estudo de afinidade eletiva. São Paulo: Companhia das Letras.
MANGABEIRA, Francisco (1906). As visões de Santa Thereza. Porto: Empreza Literária e Typográphica.
MERCIER, Alain (1969). Les Sources ésotériques et occultes de la poésie symboliste (1870-1914): Vol. 1, Le symbolisme Francais. (1870-1914). Paris: A.-G. Nizet.
MERCIER, Alain (1974). Les Sources ésotériques et occultes de la poésie symboliste (1870-1914): Vol. 2, Le symbolisme européen (1870-1914). Paris: A.-G. Nizet.
MOISÉS, Massaud (1966). A literatura brasileira: O simbolismo (1893-1902). São Paulo: Cultrix.
MÜLLER, Alois (2003). Wie laizistisch ist Frankreich wirklich? Von der kämpferischen zur offenen Laizität. In: BROCKER, Manfred; BEHR, Hartmut; HILDEBRANDT, Mathias (orgs.). Religion - Staat - Politik: zur Rolle der Religion in der nationalen und internationalen Politik. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
PAZ, Octavio (1984). Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
PIRES, Ericson (2007). Cidade ocupada. Rio de Janeiro: Aeroplano.
REZENDE, Renato (2007). Linhas de força do contemporâneo – arte brasileira. 270 f. Tese (Doutorado em Artes). Instituto de Artes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
RIMBAUD, Arthur (2007). Prosa poética. Trad. de Ivo Barroso. Rio de Janeiro: Topbooks.
ROBERTS, Edward A. (2014). A comprehensive etymological dictionary of the Spanish language with families of words based on Indo-European roots/ Volume 1, (A-G). Bloomington: Xlibris.
RUUSBROEC, Jan van (1891). L’ornement des noces spirituelles de Ruysbroeck l’Admirable. Trad. de Maurice Maeterlinck. Bruxelles: P. Lacomblez.
RUYSBROECK L’Admirable (2001). L’ornement des noces spirituelles. Tradução e introdução de Maurice Maeterlinck. Cortaillod: Arbre d’Or.
SCHOLEM, Gerschom (1978 [1960]). A cabala e seu simbolismo. São Paulo: Perspectiva.
SCHOLEM, Gerschom (1994). Briefe I. 1914-1947. Org. Itta Shedletzky. München: C. H. Beck.
SCHOLEM, Gerschom (1962). Ursprung und Anfänge der Kabbala. Berlin: Walter de Gruyter.
SCHOLEM, Gerschom (1973). Zur Kabbala und ihrer Symbolik. Zürich: Suhrkamp.
VALÉRY, Paul (1957). Cantiques spirituels. In: Oeuvres, vol. I. Paris, Gallimard. WILLER, Claudio (2010). Um obscuro encanto: gnose, gnosticismo e poesia moderna.
Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
WILSON, Edmund (1967). O castelo de Axel: estudo acerca da literatura imaginativa de 1870-1930. São Paulo: Cultrix.
YATES, Frances (1995). Giordano Bruno e a tradição hermética. São Paulo: Cultrix.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Intellèctus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional