Narratives of a real in ruins: two moments of post-April 25 Portuguese literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/matraga.2021.58843

Keywords:

Contemporary Portuguese Literature, Colonial War, Returnees.

Abstract

Several critics have pointed to a type of recovery of realism in the contemporary Portuguese narrative, especially that produced after the end of the “Estado Novo” and the consequent decolonization of African territories. If the period between the 30s and 70s in the 20th century was marked by silence and censorship, after the “Revolução dos Cravos” in 1974, we see the emergence of several novels that mainly bring the theme of the Colonial War as a focus. In contrast, some developments of this context, such as the condition of the returnees in Portuguese society, seem to arise only later, especially from the 1990s, and they have been gaining new breath in the 21st century. In this sense, this article proposes to analyze what we identify as two moments of tackling the real in contemporary Portuguese literature: the first one, which is focused on the years immediately after the Carnation Revolution and which has a greater focus on the Colonial War scene, in the books Os Cus de Judas (1979), Autópsia de um mar de ruínas (1984), A Costa dos Murmúrios (1988) and Jornada de África (1989); and the second moment, from the end of the 20th century until the beginning of the second decade of the 21st century, in the books O esplendor de Portugal (1997), Caderno de memórias coloniais (2009) and O retorno (2012), that already bring special attention to the situation of returnees. In common, the two moments end up identifying a reality of ruins, especially the imaginary created by the “Estado Novo”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Guimarães Franco, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

É Professora Adjunta de Literatura Portuguesa da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. É Doutora (2013) em Estudos literários (Literatura Comparada) pela Universi- dade Federal Fluminense com período sanduíche no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra. Atuou, entre 2013 e 2021, como Professora Adjunta das áreas de Literatura Portu- guesa e Literaturas Africanas de Língua Portuguesa da Universidade Federal de Lavras-MG, on- de é membro permanente do Mestrado em Letras. Suas áreas de interesse são, especialmente, as Literaturas Portuguesa, Angolana e Moçambicana, os Estudos Culturais e a Teoria Pós-colonial. Publicou Descortinando a inocência: infância e violências em três obras da literatura angolana (EDUFF, 2016) e Memórias em trânsito: deslocamentos distópicos em três romances pós-coloniais (Alameda, 2019, com financiamento da FAPEMIG).

Karol Sousa Bernardes, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

É Graduada em Letras (Português-Inglês e suas Literaturas) pela Universidade Federal de Lavras. Desenvolve pesquisas na área de Literatura Comparada, investigando as relações entre Literatura Portuguesa, História e Memória. Alguns de seus temas de interesse são: a Guerra Colonial portuguesa, o Estado Novo português e a Literatura pós-25 de abril.

Published

2021-10-12

How to Cite

FRANCO, Roberta Guimarães; BERNARDES, Karol Sousa. Narratives of a real in ruins: two moments of post-April 25 Portuguese literature. MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ), Rio de Janeiro, v. 28, n. 54, p. 540–552, 2021. DOI: 10.12957/matraga.2021.58843. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/58843. Acesso em: 11 may. 2025.