Contemporary fractures of indigenous stories in Belém: on marbles and grafitess
DOI:
https://doi.org/10.12957/revmar.2020.47606Keywords:
Colonial Dispositive, Cities, Diversity, ColonialityAbstract
In this article, considering as a theoretical-methodological reference the discourse studies based on Michel Foucault (2004, 2005, 2007) and the definitions of colonial dispositive and ethniCity (NEVES, 2015) to understand the visual statements spread in the landscapes of Belém in the second decade of the 21st century, representing different places of enunciation about the history of the city and the indigenous peoples.I analyze the frontal of the most famous catholic church of the city and a bronze sculpture to mark the discourse of the colonization and, in contrast, I analyze graffiti of two local contemporary artists that retake the indigenous memory of Belém in their productions.In a way, update the ancient metaphor coined by Fr. Antonio Vieira, but now, as opposed to marble, not the myrtle but graffiti and its transience.
References
DAMASCENO, José. Entre o rio e a ponte: letras e identidades às margens do Rio Acará, na Amazônia paraense.2012. Dissertação(Mestrado em Comunicação, Linguagem e Cultura) – Universidade da Amazônia, Belém.
DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano.Vol. 1: Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
FERRARA,Lucrécia. As mediações da paisagem. Revista Líbero, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 43-50, 2012.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no College de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FOUCAULT, Michel. Sobre a História da Sexualidade. In: Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2007.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru, SP: Ed. EDUSC, 2001.
MARTÍN-BARBERO, J.A Comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MAUÉS, R. H. Outra Amazônia: os santos e o catolicismo popular. Norte Ciência, v. 2, n. 1, p. 1-26, 2011.
MIGNOLO, Walter. Histórias Locais / Projetos Globais:Colonialidade, Saberes Subalternos e Pensamento Liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.
NASCIMENTO, Camille. A presença indígena nos grafites de Belém: entre fraturas e resistências. 2017. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal do Pará, Belém.
NEVES, Ivânia. A Invenção do índio e as narrativas orais tupí. 2009. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade de Campinas, Campinas (SP).
NEVES, Ivânia. EtniCidades: os 400 anos de Belém e a presença indígena.Revista Moara, n. 43, jan.-jul. 2015.
PIZARRO, Ana. As Vozes do Rio. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2012.
RAMA, Angel. A cidade das letras. São Paulo: Brasiliense, 1985.
SOARES, Elizabeth Nelo (org.). Largos, coretos e praças de Belém – PA.Brasília: IPHAN; Programa Monumenta, 2009.
VELHO, Gilberto. Patrimônio, negociação e conflito. Mana, Rio de Janeiro, PPGAS/MN/UFRJ,v. 12, n. 1,p. 237-248, 2006.
YÚDICE, George. A Conveniência da Cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyrights of originals and translations published are automatically assigned to Revista Maracanan. The information contained in this papers are the sole responsibility of the authors.
The Copyright of the published articles belong to Revista Maracanan, with works simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows the sharing of work with mandatory recognition of authorship and initial publication in this journal, under the same license and for non-commercial purposes.
The Revista Maracanan is licensed with a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internacional License.