The “Brasilian People” in Lula and Bolsonaro´s tweets approaches and antagonisms in the 2022 presidencial elections
DOI:
https://doi.org/10.12957/intellectus.2022.71654Keywords:
2022 Elections, Twitter, PopulismAbstract
In this paper we explain how the presidential candidacies of Jair Messias Bolsonaro (PL) and Luís Inácio Lula da Silva (PT) produced meanings about the “Brazilian people”. For this, we studied posts on the official profiles of both on the digital communication network Twitter, widely used during the 2022 campaign. We used Ernesto Laclau's concepts of populism as a reference; as well as the studies of political communication in the sociotechnical networks of Paiero and Prates. We conclude that Lula's populist discourse builds the Brazilian people with two divisive axes, economic and ideological, which is a poor people, but diverse and happy; Bolsonaro uses only one ideological axis, with the construction of an orderly, religious, patriotic and conservative people, but above all united, whose representations of diversity must be annulled.Downloads
References
ARISTÓTELES (2016). Política. São Paulo: Martin Claret.
CARDOSO, Deborah Hana (2022). Lula diz cumprir a Constituição, mesmo sendo chamado de "radical". In. Correio Braziliense. Online, maio. Disponível em: https:/www.correiobraziliense.com.br/politica/2022/05/5005040-lula-diz-cumprir-a-constituicao-m esmo-sendo-chamado-de-radical.html. Acesso em: 09 de ago. 2022.
CORREIA, Victor (2022). Oficializada como candidata, Tebet se impõe e ataca a polarização. In: Correio Braziliense. Online, julho. Disponível em: https:/www.correiobraziliense.com.br/politica/2022/07/5025168-oficializada-como-candidata-tebe t-se-impoe-e-ataca-a-polarizacao.html. Acesso em: 12 de ago.2022.
LACLAU, Ernesto (2002). Misticismo, retorica y politica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica Argentina.
LACLAU, Ernesto (2005). La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica Argentina.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantall (2004). Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fonde de Cultura Económica Argentina.
LÉVI-STRAUSS, Claude (2012). Antropologia estrutural. São Paulo: Cosacnaify.
LINHARES, Carolina. Datafolha: 54% dizem não votar em Bolsonaro de jeito nenhum, ante 33% em Lula. In: Folha de S. Paulo. N. 34.022 de 27/05/2022. Disponível em
https:/ www1.folha.uol.com.br/poder/2022/05/datafolha-54-dizem-nao-votar-em-bolsonaro-de-jeito-nenhum-ante-33-em-lula.shtml. Acesso em: 08 de ago. 2022.
MOURA BRASIL, Felipe. O que é populismo e como Lula e Bolsonaro usam. In: UOL, Online, 07/04/2022. Disponível para assinantes da plataforma em: https:/noticias.uol.com.br/colunas/felipe-moura-brasil/2022/07/04/o-que-e-populismo-e-como-lula- e-bolsonaro-usam.htm. Acesso em: 07 de ago. 2022.
PEREIRA, Heloisa; PRADO, José Luiz Aidar; PRATES, Vinicius (2022). Comunicação em rede na década do ódio: afetos e discursos em disputa na política. São Paulo: Estação das Letras e Cores.
PRADO, José Luiz Aidar; PRATES, Vinicius (2022). MBL passionalizado em 2018. In: PEREIRA, Heloisa; PRADO, José Luiz Aidar; PRATES, Vinicius. Comunicação em rede na década do ódio: afetos e discursos em disputa na política. São Paulo: Estação das Letras e Cores.
PRATES, Vinicius (2020). Um mapa da ideologia no Antropoceno. São Paulo: Estação das Letras e Cores.
RANCIÈRE, Jaques (1996). O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34..
RECUERO, Raquel; GRUZD, Anatoliy. (2019). Cascatas de fake news políticas: um estudo de caso no Twitter. In: Galáxia. N. 41, mai-ago., p. 31-47. São Paulo: COS/PUC-SP.
SANTOS, Romer; CIOCCARI, Deysi; MORAES, Thiago (2020). O clã Bolsonaro e o Twitter: comunicação política e influência na rede social. In: Mediapolis. N. 10. Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX. Coimbra (Portugal).
WEBER, Max (2003). A política como vocação. Brasília: Editora UnB.
ŽIŽEK, Slavoj (1999). O espectro da ideologia. In: ŽIŽEK, Slavoj (org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto.
ŽIŽEK, Slavoj (2012). A visão em paralaxe. São Paulo: Boitempo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista Intellèctus o direito de publicação, sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os dados e conceitos abordados são da exclusiva responsabilidade do autor.
A revista Intellèctus está licenciada com uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional