for a public horizon in the education of children: a dialogue with hannah arendt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.69794

Keywords:

education of children, education and children, hannah arendt and education.

Abstract

This paper documents an encounter with some issues that deal with the education of children as mentioned by Hannah Arendt in her essay "The crisis in education." Arendt’s invocation of  "the obligation that the existence of children imposes on the whole society" is a key element of an ethical and political commitment to the education of new generations—especially in a world disillusioned by the estrangement of the human, and in which the undeniable criteria that the past – as authority – bequeathed to us as support for action and judgment on the world has faltered. If education should not be entirely responsible for the world, at least it should be able to insert children into a public culture that allows them, in turn, to appropriate it. The issues addressed by Arendt, although full of criticism and redolent with paradoxes, move us to think that only an education founded on a public horizon is able to educate children in a way that allows them the opportunity to act in the world, and to be able to discern civilization from barbarism, the fair from the unfair, truth from lies, and good from evil. On the one hand, her reflections reveal the utopian aspect of her thought, while on the other they make clear the collective responsibility that the arrival of children in a pre-existing world imposes on every human society.

 

Author Biographies

vania carvalho de araújo, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Coordenadora do Grupo de Pesquisa Infância, Educação, Sociedade e Cultura (Iesc)

franceila auer, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo

References

Almeida, Vanessa Sievers de. Educação e tradição: reflexões a partir de Hannah Arendt e Walter Benjamin. Revista Entreideias, Salvador, v. 4, n. 2, p. 106-119, jul./dez. 2015.

Almeida, Vanessa Sievers de. Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011.

Arendt, Hannah. A condição humana. Tradução de Adriano Correa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2020.

Arendt, Hannah. Sobre a Revolução. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

Arendt, Hannah. A promessa da política. Tradução de Pedro Jorgensen Jr. Rio de Janeiro: Difel, 2008.

Arendt, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2007.

Arendt, Hannah. O que é política? Tradução de Reinaldo Guarany. Edição de Ursula Ludz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

Arendt, Hannah. O Conceito de Amor em Santo Agostinho: ensaio de interpretação filosófica. Tradução de Alberto Pereira Dinis. Lisboa: Instituto Piaget, 1997.

Arendt, Hannah. Origens do totalitarismo. Tradução de Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Arendt, Hannah. Homens em tempos sombrios. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

Assy, Bethânia. Introdução à Edição Brasileira: Faces Privadas Em Espaços Públicos - Por uma ética da responsabilidade. In: Jerome Kohn; Tradução de Rosaura Eichenberg; Bethânia Assy. (Org.). Arendt, Hannah. Responsabilidade e Julgamento. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2004, p. 31-60.

Brasil. (Constituição 1988). Constituição [da] República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88. Acesso em: 30 jan. 2020.

Brasil. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília: Planalto Central, 2013.

Berstein, Richard. Porque ler Hannah Arendt hoje? Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2021.

Brayner, Flávio Henrique Albert. Educação e Republicanismo: experimentos arendtianos para uma educação melhor. Brasília: Liber Livro, 2008.

Carvalho, José Sérgio Fonseca de. Educação, uma herança sem testamento: diálogos com o pensamento de Hannah Arendt. São Paulo: Perspectiva, 2017.

Carvalho, José Sérgio. A crise na educação como crise da modernidade. Revista Educação, São Paulo, n. 4, p. 16 - 25, set. 2011. Número especial impresso.

Carvalho, José Sérgio Fonseca de. Prefácio. In: Almeida, Vanessa Sievers de. Educação em Hannah Arendt: entre o mundo deserto e o amor ao mundo. São Paulo: Cortez, 2011. p. 9-12.

Carvalho, José Sérgio Fonseca de. O declínio do sentido público da educação. Estudos RBEP, Brasília, v. 89, n. 233, p. 411- 424, set./dez. 2008.

Duarte, André. Hannah Arendt: repensar o direito à luz da política democrática radical. Revista Estudos Políticos, Fluminense, v. 1, n. 1, p. 45 - 63, jan./ jun. 2010.

Duarte, André. O pensamento à sombra da ruptura: política e filosofia em Hannah Arendt. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

Duarte, André. Hannah Arendt e a modernidade: esquecimento e redescoberta da política. Trans/Form/Ação, n. 7, n. 24, p. 249-272, jan./ jul. 2001.

Ortega, Francisco. Para uma política da amizade: Arendt, Derrida, Foucault. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2009.

Sarmento, Manuel Jacinto; Fernandes, Natália; Tomás, Catarina. Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, v. 13, n. 25. p. 183 - 206, jul./dez. 2007.

Soares, Natália Fernandes; Sarmento, Manuel Jacinto; Tomás, Jacinto Catarina. Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. Nuances, São Paulo, v. 12, n. 13, p. 49 - 64, jan./dez. 2005.

Souza, Solange Jobim; Castro, Lucia Rabello de. Pesquisando com crianças: subjetividade infantil, dialogismo e gênero discursivo. In: Cruz, Silvia Helena V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 52 - 78.

Telles, Vera da Silva. Direitos sociais: afinal do que se trata? Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

Young-Bruhel, Elizabeth. Por amor ao mundo: a vida e a obra de Hannah Arendt. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1997.

Published

2022-11-30

How to Cite

araújo, vania carvalho de, & auer, franceila. (2022). for a public horizon in the education of children: a dialogue with hannah arendt. Childhood & Philosophy, 18, 01–25. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.69794

Issue

Section

articles